Półka z makaronami

Autor: Piotr Haman, Merchandiser 3 kwietnia 2009 15:59

Półka z makaronami

Merchandising makaronów daje ogromne możliwości do popisu. Nie tylko dlatego, że opakowania tych produktów są zazwyczaj kolorowe i bardzo atrakcyjne wizualnie, ale też dlatego, że w tej kategorii bardzo czytelna jest segmentacja rynku. Zazwyczaj też sklepy dysponują sporą półką na te produkty i można w ich przypadku łatwo podporządkować ekspozycję regułom merchandisingowym.

Makarony można eksponować na dwa sposoby: markami albo rodzajami. Zazwyczaj ekspozycja jest wykonywana rodzajami: czyli rurki koło rurek spaghetti obok innych rodzajów spaghetti, a podział na poszczególne segmenty rynku (marki) dokonywany jest w ramach poszczególnych grup.

Chociaż taka ekspozycja jest powszechnie spotykana, nie jestem jej zwolennikiem. Wraz z edukowaniem się konsumentów następuje coraz silniejsze przywiązanie do marki - dotyczy to zwłaszcza produktów z grupy średniej i premium, zatem w interesie klienta jest raczej koncentracja artykułów jednego producenta.

Ekspozycja dzięki temu staje się bardziej atrakcyjna wizualnie i w moim odczuciu również bardziej przejrzysta, pod warunkiem jednak, że poszczególne „podekspozycje" będą tworzone według tych samych zasad. Te zasady dotyczą zresztą każdej kategorii: towar układamy od lewej do prawej strony, towar cięższy ustawiamy niżej, lżejszy wyżej, ustawiamy od mniejszego do większego czyli np. mezzepenne poprzedzają penne, a spaghetti Nr 5 poprzedza Nr 8 itd., a na końcu ekspozycji znajdą się produkty o największych jednostkowo rozmiarach: canelloni i lasagne.

Podział regału w związku z segmentacją rynku następuje wtedy w pionie poczynając od ważniejszego ciągu komunikacyjnego, od strony którego powinny znajdować się produkty z grupy „Premium", potem ze średniego poziomu itd.

Podobny w gruncie rzeczy będzie układ produktów jeżeli ekspozycja będzie konstruowana na bazie rodzajów makaronu, tyle że w każdej grupie będą wystawione różne marki. W takim przypadku pozycjonowanie produktu odbywać się będzie w poziomie. Najbardziej atrakcyjne półki zajmą wtedy produkty premium pod nimi będą eksponowane produkty z grupy średniej a najniżej marki popularne.

Pewne ograniczenia mogą być narzucane poprzez warunki architektoniczne - niektóre produkty po prostu nie zmieszczą się na regałach, wtedy mogą się znaleźć na najniższej lub najwyższej półce mimo, że „należy im się" lepsze miejsce - to normalny kompromis na który sklep musi czasami pójść. Taki problem najczęściej dotyczy „wstążek" pakowanym w kartonowe pudełka, których rozmiary odbiegają od makaronowego standardu.

Piotr Haman

Merchandiser

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10821

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane