Poradnik: Jak zapobiegać zagrożeniom w centrach handlowych?

Autor: dlahandlu.pl 10 stycznia 2018 10:31

Poradnik: Jak zapobiegać zagrożeniom w centrach handlowych? Fot. Shutterstock.com

Myśląc o centrum handlowym, powinniśmy je traktować jak średniej wielkości miasto powiatowe, niż jako budynek. Ponieważ przebywa w nim kilka tysięcy osób, a takie zagęszczenie ludzi generuje całe spektrum zagrożeń - od niegroźnych wypadków, potknięć, przez omdlenia, kradzieże, aż po napaści i zamachy terrorystyczne. Zapobieganie wszystkim typom zagrożeń wymaga koordynacji wielu procesów, ciągłej koncentracji pracowników ochrony, wykorzystania rozwiązań technicznych i przestrzegania precyzyjnie zaprojektowanych procedur - wyjaśnia Kamil Traczyk, wiceprezes Impel Security Polska.

Ważne jest, aby podczas wyboru dostawcy usług bezpieczeństwa, zarządzający zwracał uwagę na doświadczenie firmy oraz zespół pracowników, którzy tę usługę będą wykonywać a także wdrożenie odpowiednich procedur, uzgodnionych pomiędzy zarządzającym a dostawcą. Tu znów liczy się doświadczenie – im większa ilość obsługiwanych obiektów, tym większy zasób wiedzy o potencjalnie niebezpiecznych zdarzeniach i sposobach im zapobiegania. 

Jakie są więc metody, by przeciwdziałać kradzieżom, napadom, atakom? Wszystko sprowadza się w gruncie rzeczy do prewencji – komentuje ekspert z Impel Security. W codziennej pracy stawiamy na odpowiednie przygotowanie i przeszkolenie. Obserwujemy, uprzedzamy, działamy. Są centra handlowe zintegrowane z innymi obiektami użyteczności publicznej, na przykład z dworcem kolejowym czy autobusowym, gdzie ludzie poruszają się z walizkami i torbami. Czasami o nich zapominają i taki przedmiot natychmiast wywołuje zainteresowanie. Może to być zwykła walizka, jak i walizka wypełniona materiałami wybuchowymi. W jaki sposób wychwycić różnicę? Tu właśnie pojawia się potrzeba proaktywności. Ochrona, widząc osobę, która porusza się z walizką, zaczyna dyskretnie kontrolować jej poczynania. Jeżeli widzimy, że taka osoba zachowuje się naturalnie, odwiedza kilka sklepów, następnie siada w kawiarni i zwyczajnie zapomina o swojej walizce – wówczas nie ma potrzeby do podejmowania zdecydowanych działań. Jednak, gdy sytuacja wzbudzi jakiekolwiek wątpliwości, czyli osoba wykazuje oznaki zdenerwowania, często się rozgląda, często wraca w te same miejsca, aż w końcu porzuca bagaż – wtedy podejmujemy stosowną reakcję ustaloną z odpowiednimi służbami. W ostateczności jest to ewakuacja obiektu. Ważna jest współpraca pomiędzy pracownikami ochrony i umiejętność odpowiedniego wykorzystania techniki.

Niezależnie od tego, ile techniki zaimplementujemy w centrum handlowym, kluczowym ogniwem bezpieczeństwa pozostają pracownicy ochrony. To oni są jego oczami i uszami. To oni muszą widzieć jak najwięcej i analizować zachodzące zdarzenia, niezależnie od tego, czy siedzą przed ekranami monitorów w centrum monitoringu, czy patrolują korytarze. Kamil Traczyk z Impela wyjaśnia, na czym polegają typowe czynności pracownika ochrony. – W codziennej pracy ochroniarz pełni funkcję służby informacyjnej dla odwiedzających. Kieruje do wyjścia, do toalet, pomaga znaleźć windę czy odpowiednie wyjście. Poza tym ma swój wkład w funkcjonowanie wielu aspektów obiektu, jak choćby sprawdzenia stanu wszelkich urządzeń i elementów centrum. Raportuje wszystko, co odbiega od standardów – sprawdza stan drzwi, oświetlenia, wind, schodów ruchomych, klimatyzacji i elektryki. Raportuje nawet braki mydła i ręczników w toaletach. Jednocześnie wypatruje kieszonkowców, złodziei, chuliganów i wandali. W przypadku stwierdzenia zagrożenia niezwłocznie wzywa odpowiednie służby ratunkowe, by następnie koordynować ich pracę – gdyż sam najlepiej zna obiekt. Pracownicy ochrony zabezpieczają także ewentualne dowody w miejscu zdarzenia oraz starają się powstrzymać eskalację zagrożenia i uniknąć paniki, która niejednokrotnie zbiera większe żniwo niż pierwotne zagrożenie. Wszystkie działania prowadzone są w oparciu o procedury i pracę zespołową – tłumaczy ekspert.

  • czero 2018-01-26 18:27:42

    @mirko Dobrzy są - owszem

  • Pko 2018-01-25 20:17:53

    W impelu szkolą w takich spawach. Do tego potrzeba ekspertów

  • kuku 2018-01-24 16:08:18

    @mirko dobra firma serio

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,13

  • Śr

    6,29

  • Min

    4,53

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7271

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.