Dostosuj sklep do lokalizacji

Autor: Catman-Polska/Senior Trener-Konsultant/Barbara Plackowska 26 lutego 2009 14:07

Podejmując decyzję o lokalizacji sklepu, jednym z obszarów analizy winno być otoczenie. Otoczenie to przede wszystkim konkurencja, a także profil potencjalnych klientów. W pierwszym przypadku szukajmy obszarów w których nasza oferta byłaby atutem i wyróżniała się na tle podobnych sklepów w tym formacie.

Jeżeli punkt sprzedaży umieszczony jest w osiedlu mieszkaniowym dostosuj asortyment do codziennych zakupów. Skup się na produktach podstawowych. Zadbaj o szeroki asortyment pieczywa. Ważne będą też reprezentacje w kategoriach produktów świeżych. Całoroczna dostępność sezonowych warzyw i owoców uczyni sklep atrakcyjnym dla klienta robiącego zakupy co najmniej kilka razy w tygodniu. Dla takich klientów niska cena nie jest wyznacznikiem atrakcyjności sklepu. Ważna jest jakość i dostępność produktów, oraz miła i kompetentna obsługa.

Jeżeli sklep położony jest w ciągu komunikacyjnym, na trasie np. prowadzącej do lub z przystanku autobusowego, dworca, miejsc pracy, należy pomyśleć o szerokiej dostępności produktów pierwszej potrzeby i impulsowych. Asortyment reprezentujący liczne kategorie, ale wybór ograniczony raczej do liderów rynkowych. Trochę produktów okazjonalnych, związanych z aktualnym sezonowym zapotrze-bowaniem. Pomyśl również o wygodzie klientów. Zadbaj o dostępność biletów komunikacyjnych, kart telefonicznych, kolekturze lotto, możliwości zapłaty rachunków, itp.

Dla lokalizacji nieco większych, posiadających parking, często samoobsługowych, wyróżnikiem konkurencyjnym może być oprócz podstawowego asortymentu, dobra reprezentacja w kategoriach nie spożywczych. Przyciągnąć do sklepu mogą dobre ceny produktów do prania, produktów do higieny ciała, w sezonie letnim napoje w atrakcyjnych cenach.

Lokalizacje usytuowane w nowoczesnych, komfortowych osiedlach mieszkaniowych zamieszkałych przez zapracowanych, młodych, zamożnych klientów powinny w swojej ofercie uwzględniać produkty delikatesowe, a nawet premium. Pozytywnie od konkurencji może odróżniać szersza oferta dań goto-wych, produktów zamrożonych, półproduktów do podgrzania.

O powodzeniu lokalizacji decyduje znajomość specyfiki środowiska, w którym nasz sklep funkcjonuje oraz klienta dla którego został stworzony. Im lepiej potrafimy go poznać i określić, tym lepiej i trafniej poznamy jego potrzeby, co pozwoli na stworzenie optymalnej oferty.

Ważne są zatem takie parametry jak:
- Znajomość preferencji co do formatów sklepu,
- Poznanie zwyczajów zakupowych klientów, ich częstotliwości, poziomu wydatków na zakupy,
- Określenie profilu socjodemograficznego potencjalnych klientów (wiek, płeć, wykształcenie, po-zycja zawodowa, dochody, liczebność gospodarstwa domowego)

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10950

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane