ExMetrix: 500+ przełożyło się na większe wydatki na odzież, turystykę. Bez wpływu na sprzedaż alkoholu

Autor: dlahandlu.pl 10 stycznia 2018 15:01

ExMetrix: 500+ przełożyło się na większe wydatki na odzież, turystykę. Bez wpływu na sprzedaż alkoholu Fot. Shutterstock.com

Program 500+ jest realizowany od prawie dwóch lat. ExMetrix analizuje, jak wpłynął on na takie wskaźniki gospodarcze takie jak turystyka, motoryzacja, edukacja oraz sprzedaż odzieży.

Wprowadzenie 500+ spowodowało bardzo wyraźny wzrost wyjazdów turystycznych Polaków. Wzrost zanotowano zarówno w przypadku pobytów hotelowych jak również w tańszej opcji wakacyjnej – czyli na kempingach. W lipcu roku 2016 liczba pobytów hotelowych w porównaniu z rokiem 2015, w którym 500+ jeszcze nie funkcjonował, wzrosła w lipcu o 12% (wyjazdy kempingowe spadły o 1.1%). Kolejny rok również przyniósł zdecydowany progres wyjazdowy – w lipcu 2017 pobyty hotelowe wzrosły o 6%, zaś pobyty na kempingu o 7%. Podobne wzrosty nie miały miejsca w statystykach dotyczących średniej unijnej. Można wysnuć wniosek, że póki co program 500+ przyczynił się do wzrostu wyjazdów niezorganizowanych, natomiast nie wpłynął on znacząco na ilość wyjazdów za pośrednictwem biur turystycznych.

Jednym ze wskaźników dotyczących wielkości sprzedaży samochodów jest seria publikowana przez OECD dotycząca ilości sprzedanych i zarejestrowanych samochodów osobowych. W Polsce wskaźnik ten zanotował w ostatnich 2 latach bardzo wyraźną tendencję wzrostową. Rok 2016 był pod tym względem lepszy od 2015 o 15%. Najnowsze dane dotyczące pierwszych 10 miesięcy 2017 pokazują również dynamiczny wzrost w porównaniu z tym samym okresem roku 2016. Wyniósł on także 15%. Podobne zjawisko wystąpiło w całej UE.

W ostatnich dwóch latach nastąpiło również bardzo wyraźne ożywienie dotyczące ilości kupowanej odzieży. Pokazuje to seria publikowana przez Eurostat dotycząca wielkości sprzedaży odzieży.
Dynamika dotycząca wzrostu zakupów odzieży była w ostatnim czasie większa niż dynamika dotycząca turystyki czy motoryzacji. Od początku roku 2015 do października 2017 indeks sprzedaży odzieży wzrósł w Polsce o 67 pkt. proc. (ze 150 do 2017). Średnia dla Europy zanotowała w tym czasie wzrost, jednak w porównaniu z Polską był on bardzo mizerny – indeks sprzedaży wzrósł zaledwie o 4.4 pkt. proc. (z 99,9 do 104.3), czyli dynamika wzrostu była w Polsce 15 razy większa niż średnia europejska.

Natomiast program 500+ niestety nie spowodował wzrostu sprzedaży komputerów.

Według danych PARPA, spożycie alkoholu w Polsce rośnie systematycznie od dłuższego czasu. W roku 1993 średnie spożycie 100% alkoholu wynosiło 6.52 litra. Obecnie jest to 9.37 litra. Najnowsze dostępne dane PARPA dotyczą roku 2016, gdy spożycie wyniosło 9.37 litra na głowę i było niższe niż w roku 2015 (9,41 litra).

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    4,77

  • Min

    3,31

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5323

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane