KER: Reklama napoju Dr Pepper dyskryminuje kobiety

Autor: wirtualnemedia.pl 26 marca 2015 11:14

KER: Reklama napoju Dr Pepper dyskryminuje kobiety Fot. www.drpepper.com

Według Komisji Etyki Reklamy facebookowy wpis ze zdjęciem promujący napój Dr Pepper (produkowany przez Orangina Schweppes Polska) poprzez wykorzystanie wizerunku skąpo ubranej kobiety i hasła twierdzącego, że miejsce kobiety jest w kuchni, powiela negatywne stereotypy i dyskryminuje kobiety - czytamy w wirtualnemedia.pl.

Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała kilka skarg na zamieszczony 1 październiku ub.r. wpis na facebookowym fanpage’u napoju gazowanego Dr Pepper ze zdjęciem kobiety schylającej się do lodówki tak, że widać jedynie jej pośladki i nogi, oraz podpisem: „Wszystko na swoim miejscu! Pepper w lodówce, a kobieta w kuchni”.

W jednej ze skarg stwierdzono, że przekaz reklamy oparty jest na szowinistycznych emocjach, narusza dobre obyczaje, łamie przepisy konstytucji- równości mężczyzn i kobiet oraz ukazuje wyższość mężczyzny nad kobietą. W opinii kolejnego skarżącego poprzez wykorzystanie wspomnianego hasła reklama jest seksistowska, a do tego administratorzy fanpage’a wyśmiewają krytyczne komentarze.

- Reklama posługuje się seksizmem, by sprzedać produkt. W bezpośredni sposób przekazano informację, że miejsce kobiety jest w kuchni. Traktuje kobiety przedmiotowo i urąga ludzkiej godności - napisano w innej skardze. Następny skarżący stwierdził, że reklama odwołuje się do utartych, stereotypowych poglądów, które narzucają na żeńską część społeczeństwa zakorzenione w polskiej mentalności, przypisane do konkretnej płci role społeczne. W ten sposób utrwala w odbiorcach (szczególnie młodych) przekonanie, że kobiety można (a nawet powinno) traktować się w sposób przedmiotowy i wymagać od nich, określonych przez stereotypowy punkt widzenia zachowań.

Przedstawiciele Orangina Schweppes Polska nie zgodzili się z postawionymi im zarzutami. Tłumaczyli m.in. że fanpage Dr Pepper ma około 40 tys. fanów, co biorąc pod uwagę szacowaną liczbę użytkowników Facebooka w Polsce (16 mln) oznacza, że materiały publikowane na profilu mają stosunkowo niewielki zasięg.

- Zawierają one humorystyczny, często ironiczny, przekaz wizualny lub tekstowy, skierowany na wywołanie ożywionej dyskusji wśród fanów marki Dr Pepper. Należy przy tym zaznaczyć, iż część materiałów ma również autoironiczny i humorystyczny charakter, z dystansem podchodzący do wizerunku marki Dr Pepper - podkreślili.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11086

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane