Kto powiedział, że kobiety muszą kochać gotowanie?

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl 27 stycznia 2009 13:38

Kto powiedział, że kobiety muszą kochać gotowanie?

- Kochasz swoją rodzinę? - pyta w nowej reklamie Winiary pani domu. Z telewizyjnego spotu kobiety dowiadują się, że jeśli kochają - powinny gotować. - To najlepszy sposób na okazywanie uczuć - tłumaczy bohaterka reklamy. Cała kampania pod hasłem "Kochanie przez gotowanie" ma nas przekonać, że miejsce kobiety jest w kuchni.

Skąd taki pomysł na promocję dań w proszku, które kojarzą się raczej z aktywnym trybem życia? - Dobrze znamy nasze konsumentki i wiemy, że dbają o rodzinę, kochają ją, starają się o nią - także poprzez gotowanie, szykowanie wspólnych posiłków i czas spędzany razem - mówi Iwona Zaczek, Brand PR Senior Specialist w Nestle Polska.

Okazać bliskim miłość i troskę można poprzez wspólnie spędzany czas - można chociażby pójść razem na spacer, wybrać się do kina albo zagrać wspólnie w Scrabble. W kampanii marki Winiary zleceniodawcy przyjęli, że rolą kochającej kobiety jest stanie przy garach. Ani to dowcipne, ani oryginalne.

W reklamie Winiary powielane są stereotypy dotyczące roli kobiet w społeczeństwie. - Według stereotypu miejsce kobiet jest w domu, w kuchni. Kobieta ma zabiegać o to, żeby w tym miejscu była miłość, ciepło, oraz dobre jedzenie. Mężczyzna jest tym, który to wszystko konsumuje. Ewentualnie zachwyca się potrawami, które przygotuje żona. Kto ma władzę? Ten kto ocenia - komentuje Joanna Piotrowska, prezeska Feminoteki.

Iwona Zaczek nie widzi w tym nic złego. - Wiemy, że znakomita większość Polek ceni wartości rodzinne a dbałość o najbliższych w żaden sposób nie przeszkadza im czuć się zrealizowanymi, docenianymi i zadowolonymi z życia - zaznacza przedstawicielka Nestle Polska.

W reklamach często pojawia się motyw: kobieta podaje posiłek, dzieci wpatrują się w ojca, kamera najeżdża na jego twarz a on wyraża swój zachwyt. - Dużo kobiet czerpie z tego satysfakcję, ale to jest satysfakcja złudna. Kobieta nie ma realnej władzy, zadowolenie czerpie z niby władzy, którą ma w domu. W bardzo tradycyjnych rodzinach mężczyzna często nie wie nawet, gdzie co jest w szufladach w kuchni. Nie wie gdzie jest garnek. Nie umie nic ugotować, ani chociażby zrobić kanapki. Jest społecznie upośledzony - mówi Piotrowska.

Zdaniem Iwony Zaczek, jeśli chodzi o pielęgnowanie stereotypów, to dużo bardziej niż do seksizmu w kampanii Winiary, zarzut ten pasuje do niefachowych i nie opartych na żadnych faktach opinii o niskiej wartości odżywczej potraw z torebek. - Nic mam nic przeciwko daniom gotowym. Sama często z nich korzystam - komentuje prezeska Feminoteki. - Faktycznie ułatwiają życie, bo pozwalają szybko przygotować jedzenie. Dzięki nim ma się więcej czasu na inne zajęcia. Martwi natomiast, że w ich reklamach powielany jest szkodliwy stereotyp. Wiadomo, że reklama ma bardzo duży wpływ na kształtowanie postaw w społeczeństwie a z dostępnych badań wynika, że mężczyźni mało angażują się w prace domowe - podkreśla.

  • ja 2009-04-30 10:46:22

    ta reklama jest beznadziejna, nie uważam że tylko poprzez gotowanie mogę pokazać że kocham mojego męża i dziecko. Ja nie lubię gotować, to już wolę zmywać. Zgadzam się, że reklama jest tendencyjna. Zawsze zastanawiało mnie dlaczego w reklamach zjedzenie zupy przez dzieci jest uzależnione od tego czy ta zupa smakuje "tatusiowi" (który nawet łyżek na stół nie położy), ale wizyta u koleżanki mi to uświadomiła - tata jako pan i władca decyduje o wszystkim. Inna reklama pokazuje, że córka zawsze pomaga mamie w gotowaniu, oczywiście zgodnie ze stereotypem, że kuchnia jest dla kobiet, panowie są od czytania gazety. A kiedys była taka fajna reklama jak tatuś piek~ł dzieciom ciasto - cud-miód aż się chciało ją oglądać. Może w końcu firmy zaczną patrzeć na świat bez pryzmatu stereotypów.

  • maczo-rabbit 2009-04-22 18:32:40

    A to miejsce kobiety nie jest w KUCHNI, panie dziennikarzu?

  • maczo-rabbit 2009-04-22 18:30:33

    A to miejsce kobiety nie jest w kuchni, panie dziennikarzu?

ZOBACZ WSZYSTKIE (15)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12453

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane