Raport: Słodycze mocno tną wydatki reklamowe - konsolidacja w branży nieunikniona

Autor: pr 17 października 2013 11:20

Koncerny cukiernicze ograniczają wydatki na reklamę. Głównym motorem rynku jest 5-6 producentów, skupiających 90% udziałów w wydatkach, którzy w niedługim czasie rozpoczną działania konsolidacyjne. Takie wnioski płyną z najnowszych analiz przygotowanych przez ekspertów domu mediowego Equinox Polska.

Rok 2013 pokazał niespodziewane spadki wydatków reklamowych branży cukierniczej. W okresie pierwszych 7 miesięcy tego roku branża odnotowała 7% spadek inwestycji reklamowych. Całkowita wartość inwestycji w reklamę to 81,8 mln zł.
Wśród największych reklamodawców znaleźli się Kraft Foods Polska (m.in. z markami Belvita Słodycze, Oreo), Chipita Poland (właściciel m.in. 7Days oraz Chipicao) oraz Lu Polska (z markami Lu, Petitki i San, Delicje).

Eksperci Equinox Polska podkreślają, że w 2013 roku tylko jeden producent - Kraft Foods Polska (obecnie Mondalez) zwiększył swoje wydatki reklamowe. Tym samym wysunął się na pozycję niekwestionowanego lidera, dystansując rywali kwotą wydatków w wysokości 31,6 mln zł. To jednocześnie był najważniejszy czynnik, który ograniczył mocny spadek wartości inwestycji reklamowych w całym sektorze.
W tym samym okresie pozostali liderzy : Chipita oraz Lu Polska zmniejszyli swoje inwestycję prawie o 50%. Podobne ograniczenia wydatków wprowadził Bahlsen.

Analitycy domu mediowego Equinox Polska zauważają, że ograniczenia budżetów reklamowych spowodowały widoczne zmiany w rankingu największych producentów marek cukierniczych na rynku. I tak marka 7 Days przesunęła się z miejsca lidera na pozycję nr 3 w tym roku. Spadki powyżej 1 mln zł odnotowały marki Oreo i Petitki.
W 2013 roku ofensywę reklamową przypuściły marki Andante (I.D.C.) i Belvita (Mondalez). Pomimo spadku inwestycji obydwie marki utrzymały swój udział w wydatkach na poziomie 16% i 15% odpowiednio. Chociaż w kategorii znajduje się około 65 marek, to eksperci Equinox Polska zauważają, że rozdrobnienie rynku oraz znikome wydatki pozostałych małych firm mogą prowadzić do procesów konsolidacyjnych w tej branży.
Niewielkie odbicie nastąpiło dopiero w maju po dramatycznych spadkach w lutym i marcu (-37%). Widoczne wzrosty wydatków reklamowych branży pojawiły się w czerwcu br. To sytuacja odwrotna od 2012 roku gdy wielu producentów słodyczy chciało uniknąć "clutter"' reklamowego związanego z Euro2012 - podkreślają analitycy Equinox Polska.
Niestety w lipcu 2013 znów byliśmy świadkami spadków reklamowych na poziomie nawet 18% w porównaniu do roku 2012 - dodają autorzy raportu.
Całkowita wartość wydatków w branży cukierniczej może zamknąć się kwotą 151 mln zł w 2013 roku, co będzie stanowiło spadek o 10 % w stosunku do 2012 - przyznają analitycy Equinox Polska.
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10864

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane