Badanie: Im szerzej sieć detaliczna wykorzystuje kasy samoobsługowe, tym większe odnotowuje straty

Autor: dlahandlu.pl 2 kwietnia 2019 11:15

Badanie: Im szerzej sieć detaliczna wykorzystuje kasy samoobsługowe, tym większe odnotowuje straty Fot. materiały prasowe

Checkpoint Systems nawiązał współpracę z firmą ECR Community Shrinkage and On-Shelf Availability Group (ang. Efficient Consumer Response –Wydajna Reakcja na Potrzeby Konsumenta/Nabywcy). Celem kooperacji jest zbadanie wpływu samoobsługowych technologii skanowania cen produktów i płacenia za zakupy (SCO) na zyski sklepów.

Projekt badawczy Self-Checkout in Retail: Measuring the Loss (Kasy samoobsługowe w handlu detalicznym: pomiar strat) obejmował kompleksową analizę wpływu technologii SCO na zyski sklepów detalicznych oraz opracowanie rozwiązań, które mogą pomóc handlowcom zminimalizować ryzyko związane z tymi technologiami.

Jak wynika z raportu, technologie SCO usprawniają obsługę klientów i zwiększają produktywność sklepów, z drugiej strony mogą niekorzystnie wpływać na rentowność placówek handlowych. Z badań, w ramach których firma ECR przeanalizowała dane dostarczone przez 13 przedsiębiorstw handlu detalicznego w Stanach Zjednoczonych i Europie oraz dwóch producentów technologii SCO, wynika, że im szerzej sieć detaliczna wykorzystuje kasy samoobsługowe, tym większe odnotowuje straty.

Badania objęły trzy typy systemów SCO: Fixed SCO (skanowanie produktów przy kasie samoobsługowej), Scan and Go (korzystanie z urządzenia skanującego udostępnionego przez sklep) oraz Mobile Scan and Go (skanowanie produktów za pomocą własnego smartfona). Okazuje się, że w sklepach, gdzie 55-60 proc. transakcji realizowano w punktach Fixed SCO, straty były większe o 31 proc., natomiast w sklepach stosujących systemy Scan and Go ― nawet o 18 proc. w porównaniu ze sklepami, które w ogóle nie używały technologii SCO.

Choć wskaźniki wdrożenia systemów Scan and Go wciąż są niewielkie i odpowiadają zaledwie 2,82 proc. wszystkich transakcji zarejestrowanych przez respondentów, badania wykazały, że klienci korzystający z tej technologii popełniają wiele błędów. Im więcej produktów w koszyku, tym większe ryzyko wielokrotnego zeskanowania ceny tego samego produktu lub pominięcia niektórych pozycji podczas skanowania. Z raportu wynika, że jeśli koszyk zawiera 50 produktów, to prawdopodobieństwo popełnienia przez klienta co najmniej jednego błędu wzrasta do 60 proc., natomiast w przypadku 100 produktów wskaźnik ten rośnie nawet do 90 proc.

W raporcie firmy ECR wśród najczęstszych przyczyn strat związanych z używaniem systemów SCO wymieniono nieudane skanowanie, błędy (np. zeskanowanie kodu kilograma winogron jako kilograma marchewki), odejście od kasy przed zeskanowaniem wszystkich produktów, nieprawidłowy odczyt cen produktów oferowanych w promocji lub mających wiele odmian, zamianę kodów kreskowych oraz oszustwa związane z kuponami.

Skala potencjalnych strat wskazuje, że wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby kasy samoobsługowe mogły przynosić oczekiwane korzyści zarówno sklepom detalicznym, jak i dostawcom technologii SCO. 

Sklepy detaliczne powinny również zastanowić się, jak i gdzie najlepiej wykorzystać tę technologię oraz opracować spójną, obejmującą całą organizację strategię, która uwzględni potencjalne korzyści z tych przyjaznych dla klienta i bezproblemowych metod obsługi. Przemyślane podejście sprawi, że technologie te zapewnią firmie wzrost sprzedaży bez niepotrzebnego obniżania rentowności.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,90

  • Śr

    16,72

  • Min

    10,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7375
Ilość aktualnych ofert: 98942

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.