Boty i model A2P – te formy komunikacji mobilnej z klientami mają szanse na rozwój

Autor: dlahandlu.pl 21 stycznia 2019 11:49

Boty i model A2P – te formy komunikacji mobilnej z klientami mają szanse na rozwój Fot. Shutterstock

Komunikacja mobilna zmienia się i ewoluuje. W 2019 roku będziemy świadkami dalszego rozwoju modelu A2P (application-to-person), w którym komunikaty do odbiorców wysyłane są za pośrednictwem systemu informatycznego, a także wzrostu popularności botów - ocenia Kamila Górna, dyrektor ds. rozwoju w firmie Infobip specjalizującej się w komunikacji mobilnej.

- Za nami 2018 rok, który dla komunikacji mobilnej był bardzo ciekawy. Do najważniejszych wydarzeń mijających 12 miesięcy z pewnością należy wprowadzenie RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, a także udostępnienie WhatsApp API – mówi Kamila Górna. Wprowadzenie RODO wymusiło zmianę podejścia firm do wykorzystywania komunikacji mobilnej z ilościowej do bardziej jakościowej. - Myślę, że przegląd baz danych pod kątem zgód wyrażonych przez klientów, lub zakres dozwolonego kontaktu wyszedł markom na dobre – ocenia Kamila Górna. - Z moich obserwacji wynika, że wprowadzenie RODO spowodowało, że wiele organizacji zaczęło udoskonalać sposoby pozyskiwania numerów telefonów od klientów ze zgodą na kontakt. Budują w ten sposób bazy, które spełniają wszelkie wymogi określone w RODO. Myślę, że w 2019 roku firmy będą do tego przykuwały jeszcze większą uwagę – dodaje.

Duży wpływ na rynek komunikacji mobilnej miało udostępnienie na początku sierpnia długo wyczekiwanego WhatsApp Business API. Można powiedzieć, że otworzyło to zupełnie nowy rozdział w komunikacji B2C (business-to-consumer). To oczywiście nie pierwszy komunikator mobilny, który otwiera się na działania komercyjne, ale bez wątpienia największy na rynku, z bazą ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników w 180 krajach.

- Dla wielu firm na całym świecie temat WhatsApp Business może być ciekawy, ponieważ rozwiązanie to może np. usprawnić obsługę klientów. Za jego pośrednictwem można wysyłać szeroką gamę komunikatów i zapytań dotyczących np. rezerwacji, aktualizacji statusu lotów, alertów o transakcjach bankowych, czy np. informacji o liczbie punktów w programie lojalnościowym. Spodziewam się, że w 2019 roku zainteresowanie komercyjnym wykorzystaniem komunikatora WhatsApp będzie rosło, również w Polsce. Już pod koniec tego roku jako partner WhatsApp otrzymywaliśmy sporo zapytań ze strony firm chcących prowadzić kampanie w tym kanale – mówi ekspertka.

Wejście WhatsApp na rynek A2P może przełożyć się na przyspieszenie prac nad standardem RCS (Rich Communication Services), który w przyszłości ma zastąpić SMS-y. Operatorzy telekomunikacyjni (MNO) już od dawna dostrzegają, że wiadomości tekstowe, jakie znamy od 26 lat nie do końca pasują do wymogów współczesnej komunikacji. Owszem, w dalszym ciągu są bardzo skuteczne i popularne, ale standard ten wymaga gruntownego odświeżenia. - Jestem przekonana, że standard RCS ma szansę pojawić się w Polsce, ponieważ w naszym kraju istnieje dobrze rozwinięty rynek A2P, w którym zarówno operatorzy komórkowi, jak i marki widzą szansę na zwiększenie wygody użytkowników i przyspieszenie projektów transformacji cyfrowej – ocenia Kamila Górna.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6949
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.