Czy korzystanie ze smartfona obniża wydajność pracy?

Autor: PAP 3 czerwca 2018 11:48

Czy korzystanie ze smartfona obniża wydajność pracy? Fot. Shutterstock.com

Ekonomiści i szefowie firm coraz częściej zadają pytania o to, jak powstrzymać spadek produktywności pracowników biurowych, który w ostatnich latach postępuje dzięki upowszechnieniu smartfonów - donosi tygodnik "Economist".

"Economist" zaznacza, że historia negatywnego wpływu nowinek technologicznych na produktywność w miejscu pracy sięga czasów pojawienia się w biurach telefonów stacjonarnych. Zdaniem tygodnika, głośne dzwonienie tradycyjnych aparatów w otwartych przestrzeniach biur lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku wydaje się przeszkodą niewinną w porównaniu do zaburzeń, jakie w rytm pracy biurowej wniósł ze sobą internet.

Ciągły cykl informacyjny, powiadomienia sygnalizujące nadejście bardzo ważnych wiadomości, wielokanałowość obiegu treści w sieci sprawiły, że produktywność w pracy nieustannie maleje.

"Economist" przywołuje badania przeprowadzone na zlecenie centralnego banku Wielkiej Brytanii, według których użytkownicy smartfonów sięgają po swoje urządzenie co najmniej raz na siedem minut. Rezultaty badania dowodzą, że wykonywanie czynności wymagających skupienia przy jednoczesnym odczytywaniu e-maili i odbieraniu telefonów obniża IQ pracownika o dziesięć punktów w stosunku do kolegów, którzy wykonują obowiązki w pracy bez tego rodzaju zakłóceń. Obniżenie IQ o dziesięć punktów może być porównywalne w skutkach z bezsenną nocą, bądź niszczącymi skutkami długotrwałego nadużywania marihuany - zauważa tygodnik.

Według ocen naukowców, pracownik, którego od wykonywania zadania odciągnęło powiadomienie na telefonie, potrzebuje na powrót do właściwego poziomu koncentracji około pół godziny. Badacze zaznaczają, że oprócz tego zdiagnozowali jeszcze jedną negatywną konsekwencję rozpowszechnienia smartfonów; pracownicy zaczęli przyzwyczajać się do faktu, że w pracy nieustannie coś im przeszkadza, w związku z czym nawet nie osiągają niezbędnego dla produktywnego wykonywania zadań poziomu skupienia i proaktywnie poszukują odciągających ich od pracy bodźców.

Badacze z Massachusetts Institute of Technology (MIT) i uniwersytetu w Bostonie w 2007 roku opublikowali analizę wykorzystania przez firmy technologii informacyjnych oraz ich wpływ na produktywność działań biznesowych oraz wzrost przychodów. Ich eksperyment wykazał, że wykonywanie wielu czynności na raz - tak popularne w czasach internetu i wzmożonej cyrkulacji informacji - jest wrogiem produktywności.

Technologia informacyjna z kolei przyczynia się do jej wzrostu. Pozwala na przyspieszenie komunikacji oraz współpracę zdalną, a także szybsze i prostsze archiwizowanie dokumentów. Dzięki wykorzystaniu poczty elektronicznej i cyfrowych baz danych produktywność w końcowych latach dziewięćdziesiątych i na początku XXI wieku znacznie wzrosła - stwierdzili naukowcy, dodając, w połowie pierwszej dekady nowego stulecia liczba rozpraszaczy w miejscu pracy osiągnęła punkt krytyczny, a pracownicy w związku z tym przestali pracować wydajnie.

Technologia w miejscu pracy oddziałuje jednak negatywnie nie tylko na produktywność. Rozproszeni pracownicy są mniej empatyczni, a także mniej szczęśliwi. Wykazują także niższy poziom zadowolenia z własnej pracy - wykazali naukowcy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,83

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 549754

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.