Ekspert: Użytkownicy internetu wyczulają się na kwestie inwigilacji

Autor: PAP 3 stycznia 2019 11:07

Użytkownicy internetu są coraz bardziej wyczuleni na kwestie inwigilacji w sieci, a ich naiwność wobec firm działających online zmalała - uważa dr Szymon Wierciński z Akademii Leona Koźmińskiego, ekspert w zakresie strategii e-biznesu.

Wierciński przypomniał, że dane na temat aktywności online są wykorzystywane do tworzenia zaawansowanych profili preferencji (m.in. wyborczych), osobowości, a nawet stanu psychicznego. "Firmy, które kiedyś dominowały na rynku elektroniki, a które nie zorientowały się w porę, że najcenniejsze są dziś dane i tak zwany life time value klienta, a nie jednorazowa marża na produkcie, dzisiaj muszą zmienić swoje modele biznesowe i skupić się na innych obszarach" - wskazał ekspert ds. e-biznesu.

Mieszkańcy USA w 2018 r. średnio spędzali w mediach elektronicznych około 5,9 godz. dziennie, z czego 55 proc. na smartfonie. Ponadto 60 proc. transakcji odbyło się w internecie. "Co roku notujemy kilkuprocentowy wzrost tych statystyk. Ilość danych produkowanych przez nas i nasze urządzenia rośnie w tempie wykładniczym" - zaznaczył ekspert. Szacuje się, że w 2010 roku były to około 2 zettabajty (ZB - 1 i 21 zer) danych, w 2015 - 12 ZB, w 2020 ta liczba wyniesie 47 ZB, a w 2025 - 163 ZB. Ponadto dane te stają się w coraz większym stopniu ustrukturyzowane.

Wykładowca warszawskiej uczelni wskazał, że choć prawdopodobnie nie chcielibyśmy, aby jedna firma znała nasz światopogląd, preferencje zakupowe, wyborcze oraz miała wgląd w naszą kartotekę zdrowia i historię aktywności w internecie, a ponadto znała treści naszych rozmów ze znajomymi, już teraz oddajemy nawet więcej informacji na nasz temat. "Być może dzisiaj jeszcze nie można ich w pełni wykorzystać, ale stanie się to możliwe w niedalekiej przyszłości" - stwierdził Wierciński.

"W niepamięć odszedł internet, w którym mogliśmy w sposób anonimowy zalogować się do sklepu internetowego, korzystając z nieużywanego adresu emailowego, a następnie dokonać zakupu za pomocą karty przedpłaconej" - podkreślił Wierciński. "Temat inwigilacji stał się oczywisty, szczególnie dla młodszego pokolenia. Prawie wszyscy akceptujemy regulamin Facebooka, zgodnie z którym godzimy się nawet na to, że publikowane przez nas na portalu treści stają się jego własnością" - przypomniał Wierciński.

Nie wszystkie projekty spotykają się jednak z powodzeniem. "Już parę lat temu mówiliśmy o buncie internautów związanym ze śledzeniem geolokalizacji, dostępem do danych medycznych czy śledzeniem aktywności online. Upadł projekt taki jak mikrolokalizacyjny serwis Google Latitude. Aplikacja Swarm od Foursquare, która umożliwiała oznaczenie swojego położenia, nie odniosła aż tak wielkiego sukcesu, jak się spodziewano, nie wspominając już o Google Health, czyli kartotece medycznej w rękach Google'a" - wyliczał ekspert.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    3,00

  • Min

    2,23

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7365
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 708

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.