Jak wybrać odpowiednie oświetlenie dla ekspozycji sklepu

Autor: dlahandlu.pl 12 kwietnia 2019 11:48

Jak wybrać odpowiednie oświetlenie dla ekspozycji sklepu Fot. materiały prasowe

Oświetlenie komercyjnej ekspozycji to jeden z przypadków, gdzie światło ma nie tylko dać możliwość zobaczenia, ale też ma mierzalny wpływ na zachowanie ludzi. W tym na decyzje zakupowe klientów. Eksperci z marki AQForm podpowiadają, o czym należy pamiętać przy wyborze oświetlenia.

Światło, poza prawidłowym postrzeganiem, wpływa na emocje. Te ostatnie są decydujące dla większości decyzji zakupowych, niezależnie czy mowa o skarpetkach, czy samochodzie. 

Obszar kasy i stół do pakowania powinny być oświetlone z natężeniem 500lx. Wymogi natężenia światła dla oświetlenia ogólnego wynoszą 300lx. Dużo większym wyzwaniem jest oświetlenie ekspozycji.

Bazą dobrego oświetlenia ekspozycji jest zapewnienie wysokiego natężenia światła na oświetlanych przedmiotach. Równie istotne jest też zachowanie kontrastu pomiędzy ekspozycją a tłem. Jeśli manekin będzie oświetlony z natężeniem podobnym do oświetlenia całej witryny w której stoi, a ta z kolei jest ulokowana w rzędzie kilku podobnych, to manekin prawdopodobnie nie będzie zauważany. Wzrok łatwiej prześlizgnie się po nim w poszukiwaniu innego mocnego punktu. Co innego, jeśli będzie oświetlony dziesięć razy jaśniej niż tło. Wtedy będzie wyglądał jak wzięty wprost z czerwonego dywanu. Zwróci uwagę.

Dzięki odpowiednim kontrastom - klient zauważa. Dzięki natężeniu - widzi. W wielu przypadkach będzie istotne to, jak widzi. Poza natężeniem, kluczowym parametrem będzie tu odwzorowanie barw. W tym kontekście często mówi się o parametrze CRI (ang. Colour Rendering Index) lub Ra. Tam, gdzie wierność i nasycenie kolorów jest kluczowe, ten parametr będzie wyjątkowo istotny przy doborze sprzętu oświetleniowego. Z właściwym odwzorowaniem głębokiej czerwieni problemy miewają nawet źródła światła oznaczane CRI>90 (skala kończy się na 100). CRI>97 może okazać się niewystarczające do porównania bieli dwóch kartek papieru. 100% gwarancji daje weryfikacja organoleptyczna sprzętu użyta na próbce docelowo oświetlanego towaru lub umiejętność właściwej interpretacji wykresu widmowego źródła światła.

Zbyt niskie odwzorowanie barw skutkuje brakiem głębi kolorów i poważnymi problemami w rozróżnianiu zbliżonych barw przez obserwatora. Technologia LED daje możliwość uzyskania odwrotnego efektu – przerysowania jednej lub kilku barw np. w celu sprawienia, aby pieczywo było bardziej złociste. Taki manewr może jednak spowodować słuszne rozczarowanie klienta tuż po odejściu od kasy. Prawie wszystko najlepiej wygląda w świetle słonecznym i póki co nie wymyślono lepszego wzorca dla sztucznych źródeł światła. 

 Jeśli chcemy obsługiwać dużą liczbę klientów, to zazwyczaj chcemy, aby kupowali szybko. Neutralne lub wręcz chłodne w odbiorze temperatury barwowe są wówczas wskazane. W takich warunkach naturalnie występujących w środku dnia, ludzie są najbardziej ożywieni. Decyzje są podejmowane szybko. Jeśli jednak chcemy klienta zatrzymać na dłużej, będziemy chcieli aby się odprężył. To oznacza ciepłe lub nawet bardzo ciepłe światło, dosyć niską równomierność i brak wyjątkowo jaskrawych elementów w zasięgu wzroku. 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,90

  • Śr

    9,50

  • Min

    5,59

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6785
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.