UE: W 9 krajach kolejne skargi ws. praktyk prywatności Google'a

Autor: PAP 4 czerwca 2019 17:39

Urzędy ochrony danych osobowych w dziewięciu krajach UE otrzymały we wtorek skargi dot. praktyk prywatności stosowanych przez Google'a - podała agencja Reutera. Chodzi o przetwarzanie danych internautów na potrzeby sprzedaży reklam.

Jak przypomina Reuters, internetowe powierzchnie reklamowe sprzedawane są w aukcjach przez wydawców z użyciem oprogramowania łączącego ich w czasie rzeczywistym z reklamodawcami (tzw. real-time bidding system). Skargi w kwestii stosowania tego systemu przez Google złożono w urzędach ochrony danych osobowych w dziewięciu krajach UE: we Francji, Włoszech, w Niemczech, Belgii, Bułgarii, Czechach, Estonii, Słowenii i na Węgrzech.

"Działający w czasie rzeczywistym system udostępnia dane użytkowników setkom, a nawet tysiącom firm. Ta metoda reklamowa w oczywisty sposób narusza unijne regulacje dotyczące ochrony danych" - powiedziała agencji Reutera Ewa Simon, ekspertka prawna koordynującego składanie skarg ugrupowania "Liberties".

Podobne zarzuty już wcześniej formułowali względem Google'a w Irlandii i Wielkiej Brytanii twórcy konkurencyjnej wobec Chrome'a przeglądarki internetowej Brave. Ich zdaniem kiedy internauci odwiedzają strony internetowe, gromadzone są bardzo szczegółowe dane na ich temat, a następnie bez ich wiedzy przekazywane firmom, by mogły zostać wykorzystane do aukcji reklamy ukierunkowanej w systemach real-time bidding. Pod koniec maja dochodzenie w tej sprawie wszczął komisarz ds. ochrony danych w Irlandii, pod którego jurysdykcję podlega w Europie koncern z Mountain View.

Irlandzki urząd ochrony danych chce wyjaśnić, czy przetwarzanie danych internautów przez Google'a na potrzeby transakcji reklamowych na każdym etapie spełnia reguły wdrożonego rok temu Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO - ang. General Data Protection Act, GDPR), które miało posłużyć zwiększeniu ochrony prywatności użytkowników usług cyfrowych. Sprawdzane mają być m.in. podstawy dla przetwarzania danych, przejrzystość wszystkich towarzyszących mu procesów, a także to, czy Google przestrzega zasady minimalizacji oraz prawidłowo przechowuje dane, np. nie wydłuża niepotrzebnie okresu ich retencji. Naruszenia postanowień RODO są zagrożone karami do 4 proc. całkowitych globalnych przychodów firmy.

Google jest liderem światowego rynku reklamy internetowej. Zgodnie z prognozą firmy eMarketer ogłoszoną 28 marca, tegoroczne przychody koncernu z Mountain View ze sprzedaży reklam w sieci mogą sięgnąć 103,73 mld dolarów (31,1 proc. globalnego rynku). Drugi w kolejności ma być Facebook z przychodami z reklam na poziomie 67,37 mld dol.

Google nie skomentowało doniesień Reutera. W odniesieniu do skargi twórców przeglądarki Brave koncern informował wcześniej, że wdrożył już wysokie standardy ochrony prywatności w konsultacji z europejskimi organami ochrony danych i deklarował gotowość do współpracy z irlandzkim komisarzem. Firma podkreślała też, iż wszystkie podmioty korzystające z jej systemów do nabywania powierzchni reklamowej zobowiązane są do przestrzegania standardów i ściśle zdefiniowanego regulaminu. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,75

  • Śr

    4,26

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7908
Ilość aktualnych ofert: 475229

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.