Gemius: Facebook i Google zmieniają e-commerce

Autor: Marek Molicki, menedżer regionalny w firmie Gemius 13 października 2016 12:05

Oficjalna zapowiedź Facebook Marketplace pojawiła się 3 października i od tego momentu w świecie e-commerce zrobiło się gorąco. Start Marketplace nie dziwi tym bardziej, że zaledwie przed kilkoma tygodniami, 17 października, Google uruchomiło Zakupy Google. Swoimi wnioskami na temat nowych narzędzi wspierających e-handel dzieli się Marek Molicki, menedżer regionalny w firmie Gemius.

Google i Facebook to potęgi, które „zawłaszczają” kolejne fragmenty internetu. Przykładów można podać wiele, dziś padło na e-commerce. No nie do końca „padło”, bo zarówno porównywarka Google, jak i Marketplace Facebooka to przemyślane decyzje biznesowe, świetnie wpisujące się w DNA firm. Google kojarzy się głównie z wyszukiwarką, więc porównywarka cen jest bardzo sensownym uzupełnieniem oferty. W zasadzie to nie tyle uzupełnienie, ile zastąpienie jednej usługi (Google Product Search) drugą (Zakupy Google). Podobnie w przypadku Facebooka umożliwienie milionom użytkowników dokonywania zakupów (Facebook twierdzi, że miesięcznie 450 milionów ludzi korzysta z grup w celu kupna-sprzedaży) – a właściwie wygodnego sposobu łączenia sprzedawcy z kupującym – było naturalnym ruchem. W końcu Mark Zuckerberg chce połączyć jak najwięcej ludzi i idzie mu to całkiem nieźle.

O ile Zakupy Google uderzą przede wszystkim w porównywarki (czyli na naszym rynku bać się mogą Ceneo, Skąpiec i Nokaut), o tyle Facebook Marketplace może odebrać klientów nie tylko takim platformom jak Allegro czy OLX, ale też znacznie mniejszym sklepom, zwłaszcza działającym lokalnie.

W tym kontekście Naspers może tylko przyspieszyć działania mające na celu zbycie udziałów w Grupie Allegro. Konkurencja z wielkimi na rynku e-commerce (Amazon, AliExpress) to jedno, ale jeśli dołożymy do tego jeszcze konkurencję w postaci Google (Ceneo) i Facebooka (Allegro, OLX), robi się naprawdę gorąco.

Jednak Facebook Marketplace to nie tylko konkurencja dla wyżej wymienionych. To również potencjalny konkurent dla samego Google, a konkretnie dla Google AdWords, z którego korzysta mnóstwo małych firm, często jednoosobowych, czyli również grupa, do której adresowany jest Marketplace. Ta rywalizacja wydaje mi się najciekawsza, z jednej strony AdWords to dla Google bardzo ważne źródło przychodu, którego niewątpliwie gigant z Mountain View będzie bronił jak niepodległości. Z drugiej - Facebook nie może nie korzystać z sytuacji, która stworzyła się sama, ale której też najpierw stworzono odpowiednie warunki do dynamicznego rozwoju.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7680

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.