PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

W Polsce 70 proc. dyskontów to Biedronki

Autor: dlahandlu.pl 24 stycznia 2017 10:13

W Polsce 70 proc. dyskontów to Biedronki Fot. Żelazna Studio

Na koniec 2016 roku w Polsce działało 3.809 sklepów dyskontowych czterech głównych sieci. W porównaniu z 2015 rokiem przybyło 116 sklepów, przy czym tylko 55 w sieci Biedronka (83 nowe otwarcia, 28 sklepów zamknięto, wzrost netto 55 sklepów). Oznacza to, że po raz pierwszy od wielu lat udział Biedronki we wzroście całkowitej liczby sklepów dyskontowych był niższy niż 50% - wynika z prognozy Market Side.

Należy jednak zauważyć, że Biedronka już osiągnęła bardzo wysoki stopień nasycenia swoimi sklepami i od około 2 lat koncentruje się na wzroście sprzedaży generowanym ofertą, a nie rozwojem sieci. Stąd bardzo wysoka dynamika sprzedaży LFL, która według wstępnych danych w 2016 roku wyniosła 9.5% (całkowity wzrost sprzedaży w PLN wyniósł 10.8%).

Na koniec 2016 roku Aldi miał 118 sklepów, Biedronka - 2 722, Lidl - 607, a sieć Netto 362 placówki.

Dynamika wzrostu liczby wszystkich sklepów dyskontowych wyniosła w Polsce w 2016 roku 3.1%. Jest to nieco więcej niż w 2015 roku, ale daleko mniej niż w latach wcześniejszych. W 2010 roku w Polsce przybyło 12,1 proc. dyskontów, w 2011 - 12,8 proc., w 2012- 13,2 proc., 2013 - 11,7 proc., w 2014 - 9 proc., w 2015 - 2,8 proc., a w 2016 - 3,1 proc.

Aktualnie ponad 70% sklepów dyskontowych to sklepy sieci Biedronka. Nie jest to sytuacja typowa dla rozwoju tego formatu w innych europejskich krajach, gdzie drugi gracz na rynku ma zwykle nie mniej niż połowę liczby sklepów lidera, a często panuje stan równowagi.

W warunkach polskich oznaczałoby to istnienie konkurenta z co najmniej 1.361 placówek (połowa wielkości sieci Biedronka), czyli ponad 2-krotnie większego niż Lidl. Choć o takim wzroście konkurenci mogą tylko pomarzyć, według naszej prognozy sprzed kilku lat rynek polski mógłby pomieścić około 5 tysięcy sklepów dyskontowych. Jest więc jeszcze o co powalczyć w nadchodzących latach - komentuje Maciej Bartmiński, prezes Market Side.



Podobał się artykuł? Podziel się!
  • ano 2017-01-25 12:19:37

    O tak markety obce szkodzą Polsce. hm a Czechom nie szkodzą, mają wyłącznie zachodnie markety i mają nadwyżkę budżetowa. najlepiej zwalić na obcych. wolę zachodnie sklepy oprócz biedronki której towary są kiepskie

  • PK 2017-01-25 09:38:46

    Słyszałem też opinię, że JMD tak samo jak zresztą i inni rzeczywiste przychody ("prawdziwą kasę") robią na płatnościach. Zarabia się na odroczeniach płatności :)



    A ile wynosi udział w rynku? a p(osły) zajmują się aptekami...

  • biz 2017-01-24 22:43:30

    co prawda to prawda... chyba żaden kraj nie dał się tak sQrwić jak Polska, ale cóż... Polak sam nie zarobi byle drugiemu Polakowi nie dać zarobić... taka mentalność

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11370

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane