Faliński: Rodzimym sieciom brakuje kapitału by łączyć się w większe podmioty

Autor: dlahandlu.pl 29 grudnia 2017 10:53

Faliński: Rodzimym sieciom brakuje kapitału by łączyć się w większe podmioty Andrzej Faliński, niezależny ekspert handlu detalicznego, fot. PTWP

Sieci handlowe będące w rękach rodzimych inwestorów potrafią się zjednoczyć, jednak brakuje im kapitału by dokonać fuzji kilku podmiotów. Dlatego polskie sieci nie wyjdą raczej poza  poziom współpracy zakupowej, aby osiągnąć razem lepsze ceny i usługi – ocenia Maria Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu.

Jak mówi ekspert w rozmowie z dlahandlu.pl, rodzime sieci potrafiłyby się zjednoczyć, gdyby posiadały kapitał niezbędny do dokonania fuzji. Jednak takiego kapitału nie ma.

- Ich odmienne usytuowanie w rynku, zdolności kredytowe, modele biznesowe, wreszcie wyniki, pokazują, że poza poziom współpracy zakupowej, aby osiągnąć razem lepsze ceny i usługi, raczej nie wyjdą. Ponadto, poszczególni uczestnicy takich rozwiązań szybko korzystają z możliwości współpracy z silnym partnerem, wychodząc z takich porozumień. A gdy są  wystarczająco ”zdrowe” szybko postanawiają się sprzedać, by nie zacząć tracić. Wiedzą bowiem, że takie eksperymenty jak wspieranie małych kosztem dużych zaostrza konkurencję i stawia ich wobec silnych graczy w słabej pozycji. Więc wolą zagrać w rynku z silnymi  – mówi Maria Andrzej Faliński.

Jego zdaniem, we wzmocnieniu tych firm mogłoby pomóc zaangażowanie Narodowego Funduszu Rozwoju – to pozwoliłoby im zacząć przejmować i inwestować w technikę i infrastrukturę.

Ekspert ocenia, że w przypadku zmian w przepisach, sprzyjającym małym firmom handlowym, najlepiej by było, gdyby ustawodawca „nie przeszkadzał”.

- Patrząc na „zręczność” naszych legislacji, lepiej niech nie przeszkadzają – w sumie będzie lepiej. Nie wolno w tak zróżnicowanym i rozdrobnionym rynku próbować alokacji przywilejów, zasłaniając się np. patriotyzmem, co tzw. zwykły obywatel łatwo zaakceptuje. Wcześniej, czy później bowiem silniejsi je odwrócą, by odrobić straty – mówi Maria Andrzej Faliński.

- Każdej firmie, a głównie małej potrzeba pieniędzy i rynku, a nie politycznego formowania relacji – tutaj trzeba skierować wysiłek, zamiast dusić najefektywniejsze części rynku handlowego. W lepszym scenariuszu takie „duszenie” to zaostrzenie konkurencji ze szkodą dla słabszych, w gorszym zaś - wyjście z Polski silnych dystrybutorów i detalistów oraz kryzys nadprodukcji żywności. Polska część rynku (dziś to jest ok. 43 proc. wartości sprzedaży detalicznej żywności) nie udźwignie takiej podaży żywności i innych grup produktów. Tu nie ma miejsca na zaklęcia patriotyczne, tu jest gospodarka – dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9455

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.