Ekspert: Zakaz handlu w niedziele zahamował wzrost rentowności sieci (wywiad)

Autor: dlahandlu.pl 28 stycznia 2019 10:11

Ekspert: Zakaz handlu w niedziele zahamował wzrost rentowności sieci (wywiad) Na zdj. Andrzej Maria Faliński. Fot. PTWP

O konsekwencjach dalszego utrzymania zakazu handlu w niedziele, szczególnie w perspektywie spodziewanego spowolnienia gospodarczego, rozwiązaniach kompromisowych tego zagadnienia, a także o kondycji sieci handlowych w Polsce rozmawiamy z Andrzejem Maria Falińskim, prezesem Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w latach 2000-2017.

Jeszcze niedawno zapowiadane było zaostrzenie przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele. Sejm miał zająć się nowelizacją ustawy m.in. w kontekście obchodzenia przepisów przez "udawanie" placówki pocztowej. Jednak ten punkt obrad zniknął z planu Sejmu, a prace nad nowelizacją zostały wstrzymane. Skąd taka nagła zmiana?

Z jednej strony dobrze, że ktoś w końcu poszedł po rozum do głowy. Argumenty, zarówno konsumenckie, handlowe, jak i ekonomiczne wskazują, że w polskim modelu ekonomicznym pomysł zakazu handlu w niedziele jest zły, a sam zakaz powoduje wyliczalne straty. Jednak łyżką dziegciu w sygnałach o zmianie jest to, że wspomniane argumenty ekonomiczne nikogo z autorów ograniczenia nie przekonywały do wycofania się z tego pomysłu. Prace nad zaostrzeniem przepisów wstrzymano dopiero, kiedy pojawiły się dane mówiące, że w nadchodzących wyborach zakaz handlu może osłabić wynik rządzącej koalicji i w konsekwencji wpływy środowiska konserwatywno-socjalnego. W sumie nie jest dobrze, że ekonomia się nie liczy, a dopiero zagrożenie polityczne. Nie jest też dobrym zwiastunem to, że cały czas w tle majaczy argument światopoglądowy.

Przeczytaj także:

Oczywiście, można znaleźć plusy zakazu handlu w niedziele, ale jeśli myśli się poważnie o gospodarce i świadomie „wieszamy” ją na konsumpcji, jako na tym czynniku, który głównie generuje wzrost PKB, to osłabianie sektora handlu, poprzez który ta konsumpcja się dokonuje, jest doktrynerstwem socjalnym.

Jakie mogą być konsekwencje tego, że nie będzie nowelizacji ustawy o zakazie handlu w niedziele, że przepisy pozostaną w obecnym kształcie?

Handel nadal będzie musiał sięgać po różnego rodzaju środki kompensacyjne, a to oznacza zaostrzenie konkurencji i eksterminację słabszych uczestników rynku. W momencie zaostrzonej wojny konkurencyjnej zawsze wygrywają najsilniejsi, bo oni mają środki, np. na zmianę asortymentu, inwestycje w technikę i technologię sprzedaży, podaż produktów po niskiej cenie.

Oceniam, że dziś średnia rentowność w nowoczesnym handlu jest na poziomie około 2 proc. Jedyny bodaj (poza sieciowym sklepem convenience) sieciowy format, który wyrasta ponad ten poziom, to format sklepów, które kiedyś były dyskontowymi, a teraz zbliżyły się do formatu supermarketowego. Przecież to jest tworzenie sytuacji faktycznego przywileju silnych pod pozorem ich ograniczenia.


  • Łukasz 2019-01-29 08:58:48

    Dzięki takim komentarzom jak on pride88 portal staje się podobnym smietnikiem do wszystki wupe czy onetów. Gdzie jest moderator?

  • zbyszeksopot 2019-01-29 08:09:48

    ja chciałbym wiedzieć jaki był cel ograniczenia handlu w niedzielę oraz jak były precyzyjnie określone skutki wprowadzenia tej regulacji. Czy w ramach tych skutków było np określenie, że co rok będzie znikać w Polsce ok 5tys małych sklepów???że ustawa jest nakierowana nie tylko na część pracowników handlu, którzy będą mieli wolne niedziele, ale też, że największym biznesowym zwycięzcą będzie Biedronka i Lidl. I jak to się ma do dbania o to co polskie??!!

  • Ania 2019-01-28 23:33:35

    Czyli wychodzi że mniej jemy i zużywamy mniej obuwia.... Absurd tak niby mądrych ludzi...

ZOBACZ WSZYSTKIE (8)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7949
Ilość aktualnych ofert: 481680

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.