W 2018 r. operatorzy sklepów spożywczych w centrach handlowych ze wzrostem 8,3 proc. rdr.

Autor: dlahandlu.pl 25 lutego 2019 10:34

W 2018 r. operatorzy sklepów spożywczych w centrach handlowych ze wzrostem 8,3 proc. rdr. fot. shutterstock

Retail Institute opublikował wyniki badania, z których wynika, że w 2018 roku odwiedzalność ponad 120 centrów handlowych spadła o 1,9 proc. w porównaniu do wyników z 2017 roku. W tym samym czasie obroty najemców wzrosły o 0,5 proc. w porównaniu do wyników z 2017 r. Najwyższe obroty odnotowali operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły 8,4 proc. wzrostu rok do roku. Wg danych PRCH rok wcześniej obroty operatorów spożywczych w centrach handlowych spadły o 16 proc. rdr., a odwiedzalność była porównywalna 2017 vs 2016.

Centra handlowe w minionym roku odwiedziło 7,23 mln klientów mniej niż w roku poprzednim. Największe spadki odnotowały centra średnie, mające od 20 tys. mkw. do 39 999 mkw. powierzchni najmu, (4,3 proc.) i małe, mające od 5 tys. do 19 999 mkw. powierzchni najmu, (4 proc.). Relatywnie najlepsze wyniki osiągnęły natomiast centra duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. m2 powierzchni najmu, które 2018 rok zamknęły symbolicznym, (0,3 proc.), wzrostem.

Centra handlowe straciły 17,84 mln klientów (32,1 proc. r/d/r) robiących do tej pory zakupy w niedziele oraz 0,99 mln klientów robiących je do tej pory w czwartki (2 proc. r/d/r).
Część strat udało się centrom skompensować wzrostem liczby odwiedzin w soboty (8,1 proc.), poniedziałki (4,8 proc.) oraz piątki (3,6 proc.).
Najczęściej wybieranymi dniami tygodnia na zakupy w centrach handlowych były sobota (18,7 proc.), piątek (16,53 proc.) oraz środa (13,84 proc.).
32,9 miliona klientów odwiedziło centra handlowe w niedziele handlowe, tj. o 8,5 proc. więcej niż w 2017 r.
Wysokie spadki odwiedzalności odnotowały centra znajdujące się na obrzeżach miast (6,2 proc.) oraz mające dominującą ofertę spożywczą (5,3 proc.).
– 32,9 miliona klientów odwiedzających centra w niedziele handlowe (8,5 proc. więcej niż w 2017 r.) dowodzi, że jest w Polsce potężna grupa społeczna, która z powodu zobowiązań zawodowych i rodzinnych ma nadal trudności ze znalezieniem czasu na zakupy w innym dniu tygodnia – komentuje Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

- Ze skutkami zakazu handlu w niedziele najlepiej radzą sobie największe i najsilniejsze firmy oraz obiekty handlowe. Utrzymanie zakazu będzie prowadziło do dalszego wzmacniania ich pozycji na rynkach lokalnych i do pogłębienia się już zaobserwowanych trendów, tj. spadku odwiedzalności, obrotów, likwidacji małych sklepów – mówi Anna Szmeja, Prezes RI.

W badanych przez RI centrach handlowych obroty najemców w 2018 r. wzrosły o 0,5 proc. w porównaniu do wyników 2017 r., przy czym w tym samym czasie, wg NBP, wskaźnik inflacji wynosił 1,8 proc. Najwyższe obroty odnotowali operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły 8,4 proc. wzrost rok do roku. Nie licząc firm z kategorii moda mieszana, galanteria skórzana, biżuteria i zegarki, elektronika, wyposażenie domu, stanowiących łącznie 41,2 proc. powierzchni najmu centrów handlowych, pozostałe branże odnotowały spadki od 2 do 11 proc. w porównaniu do wyników z 2017 r.

W Polsce cztery centra FACTORY w Warszawie, Krakowie i Poznaniu odwiedziło ponad 11,3 miliona klientów, a sprzedaż wzrosła w nich o 1%, mimo ograniczenia handlu w niedziele, wprowadzonego w 2018 roku. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,10

  • Śr

    5,19

  • Min

    3,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6533
Ilość aktualnych ofert: 270318

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.