Raport Nielsena: 6 na 10 Polaków zna ceny wszystkich soków, które kupuje

Autor: Nielsen, dlahandlu.pl 26 marca 2019 10:03

Raport Nielsena: 6 na 10 Polaków zna ceny wszystkich soków, które kupuje fot. shutterstock

Świadomość cen napojów jest relatywnie wysoka – aż 6 na 10 kupujących zna ceny wszystkich lub większości soków, które zazwyczaj kupuje. Obok silnych marek producentów ważną rolę odgrywają tańsze produkty marek własnych, ale to nie znaczy, że każdy konsument szuka produktów w najniższych cenach. Według raportu Shopper Trends 15% Polaków sięga po napoje bezalkoholowe marek własnych rzadziej niż przed rokiem. Polscy kupujący coraz częściej szukają lepszych produktów, a ponad połowa jest w stanie zapłacić więcej otrzymując gwarancję wyższej jakości - czytamy w najnowszym raporcie Nielsena.

1/3 sprzedaży napojów bezalkoholowych w handlu wielkoformatowym przechodzi przez promocje i jest to podobny udział jak dla całego koszyka spożywczego. Kupujący są wrażliwi na promocje, chętnie ich szukają w sklepie, a w przypadku soków 1 na 4 Polaków zawsze kupuje tę kategorię w promocji. Nie da się zrezygnować z promocji napojów bezalkoholowych, ale należy precyzyjnie dobierać mechanizmy oraz promowany asortyment z uwzględnieniem potrzeb różnych grup konsumentów. Ponad 60% sprzedaży promocyjnej w handlu wielkoformatowym to oferta w gazetkach. Najwięcej sprzedaży promocyjnej gazetka generuje w przypadku napojów gazowanych, a najmniej dla wody – tylko nieznacznie powyżej 50%. Kupujący w różny sposób odbierają poszczególne mechanizmy promocyjne. Okładka gazetki odgrywa dwa razy ważniejszą rolę dla napojów gazowanych niż dla soków i napojów.

Jak pokazuje raport firmy Nielsen, popularność poszczególnych wielkości opakowań różni się w zależności od kategorii. Napoje energetyczne, izotoniczne, witaminowe zdominowane są przez małe opakowania o pojemności 0,25l, jednocześnie obserwujemy rosnące znaczenie sprzedaży opakowań 0,5l. Woda butelkowana sprzedaje się przede wszystkim w pojemnościach 1,5l, jednak zgodnie z trendem on-the-go coraz istotniejsze stają się dla niej mniejsze opakowania. Pojemności poniżej 1l odpowiadają w tej kategorii za 30% sprzedaży wartościowej. W herbacie mrożonej dominują formaty opakowań 1,5l oraz 0,5l, choć na znaczeniu zyskuje pojemność 0,33l. W sokach, nektarach, napojach 1l jest główną pojemnością, która generuje 35% sprzedaży wartościowej. Podobna sytuacja ma miejsce w napojach gazowanych – tutaj również 1l generuje najwięcej wartości sprzedaży, jednak bardzo ważną pojemność stanowi również 2l i dopiero te dwa formaty opakowań razem odpowiadają za 35% wartości sprzedaży. Warto zaznaczyć, iż popyt na poszczególne pojemności dla niektórych kategorii nie jest równomierny w ciągu całego roku. Przykładowo latem obserwujemy rosnące znaczenie mniejszych opakowań dla kategorii napojów gazowanych oraz herbaty mrożonej.

Koszyk napojów bezalkoholowych odpowiada za 14,7% sprzedaży produktów spożywczych w Polsce. Dynamika wzrostu tego koszyka jest wyższa w ostatnich dwunastu miesiącach (zakończonych we wrześniu 2018) od dynamiki wzrostu sprzedaży całego koszyka spożywczego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    5,31

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6641
Ilość aktualnych ofert: 268038

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.