A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad)

Autor: dlahandlu.pl, PB 31 lipca 2019 15:15

A.Faliński: Postdyskonty to najskuteczniejszy dziś format sklepów (wywiad) Na zdj. Andrzej Maria Faliński. Fot. PTWP

Format convenience ”wystrzelił” kilka lat temu i zachwiał wielkimi powierzchniami i ich pozycją, a także przyspieszył proces integracji sklepów tradycyjnych. W tych warunkach konkurencja przyspieszyła i postawiła wyzwanie przetrwania największym i najmniejszym. Próby politycznego wsparcia najmniejszych (podatek handlowy, niedziele) tylko przyspieszyły proces ekspansji dwóch najsilniejszych dziś formatów, czyli silnych franczyz i sieci dyskontowych – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Jakie trendy konsumenckie dominują obecnie na rynku detalicznym?

Źródłem wszystkich trendów jest wygoda i zdrowie jako kryterium decyzji zakupowej. Z tych „trendów matek” biorą się kolejne: np. otwarcie na naturalny produkt, na bliskość, oszczędność czasu, wielo- i multikanałowość zakupu oraz skłonność do korzystania z rozwiązań cyfrowych, różne formy kooperacji poziomej i pionowej w łańcuchu zakupu.

Przeczytaj także:

W związku jednak z tym, że w Polsce mamy „w bród” powierzchni mniejszych i średnich, trendy te w sposób wyraźny preferują pewne formaty, głównie dyskontowe (jeśli ten format jeszcze istnieje trafniej jest mówić sklep na przykład „postdyskontowy”), a także sklepy formuły proximity store, z marketem osiedlowym i sklepem convenience na czele. Jednym słowem - tendencja progresywna nie tylko na polskim rynku to rozwój i modernizacja sklepów mniejszych. Mówiąc kolokwialnie „od dyskontu w dół”.

A zatem trend convenience – wygodnych i szybkich zakupów – zyskuje na znaczeniu?

Tak – zyskuje i będzie zyskiwał. Format convenience ”wystrzelił” kilka lat temu i zachwiał wielkimi powierzchniami i ich pozycją - mierzoną choćby dynamiką udziału w rynku - a także przyspieszył proces integracji sklepów tradycyjnych. Sieci hurtowe zaczęły uruchamiać franczyzy i systemy zbliżone oraz integracje „poziome”, niejako wyrastające z narzucania sobie coraz to doskonalszych form dyscypliny sieciowej przez grupy zakupowe. W tych warunkach konkurencja przyspieszyła i postawiła wyzwanie przetrwania największym i najmniejszym, czyli hipermarketowi w klasycznej formie (ich operatorzy szybko schronili się za grupami wieloformatowymi), jak i najmniejszym („chroniącym” się we franczyzie). Próby politycznego wsparcia najmniejszych (podatek handlowy, niedziele) tylko przyspieszyły proces ekspansji dwóch najsilniejszych dziś formatów czyli silnych franczyz i sieci dyskontowych. 

Które sieci handlowe obecnie rozwijają się najbardziej dynamicznie? Czy format dyskontowy jest nadal dominujący na rynku polskim?

Jest mi niezręcznie wymieniać z nazwy sieci sukcesu – są to oczywiście dyskonty (z zastrzeżeniem co do trafności tej nazwy) i formaty średnie, o powierzchni najczęściej ok. 400 mkw. i mniej, zwane marketami proximity, osiedlowymi, najczęściej uporządkowanymi w sieć franczyzową (wyjątkiem jest Dino). Silna konkurencja powoduje, że zbliżają się one do siebie, a razem do specyficznego supermarketu, mniejszego rozmiaru.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    19,99

  • Śr

    16,19

  • Min

    11,89

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 827
Ilość aktualnych ofert: 437258

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.