Chwalenie pracowników to dobry sposób na motywowanie ich do pracy

Autor: Rzeczpospolita 7 października 2009 10:45

Nastawienie na efekty, koncentracja na egzekwowaniu wysokich wymagań wobec pracowników i karanie za błędy to charakterystyczne cechy rozpowszechnionego wśród polskich menedżerów dyrektywnego stylu zarządzania, w którym nie ma wiele miejsca na pochwały - mówi Katarzyna Kloskowska-Kustosz, prezes firmy doradczej 4Business & People - podaje Rzeczpospolita.


- W naszej kulturze organizacyjnej, gdzie obowiązuje duży dystans władzy, chwalenie ludzi to skomplikowane zadanie. Na słowa uznania reagujemy często podejrzliwie, doszukując się w nich chęci manipulacji - twierdzi Henryk Puszcz, wiceprezes firmy szkoleniowej House of Skills. Zaznacza jednak, że pochwała zwierzchnika ma dla ludzi duże znaczenie, nawet jeśli twierdzą, że liczy się tylko premia finansowa.
- Najłatwiej jest nagradzać ludzi pieniędzmi. Nie wymaga to specjalnych umiejętności od menedżera. Dużo więcej wysiłku wymaga nagradzanie emocjonalne, które w obecnych warunkach staje się coraz ważniejsze - podkreśla Magdalena Kustra-Olszewska z firmy doradczej Hay Group.
 - Nieadekwatna pochwała, np. za mało istotne drobiazgi, demotywuje, zwłaszcza gdy jednocześnie zapominamy docenić naprawdę duży wysiłek - podkreśla Magdalena Kustra-Olszewska.

Sztuka chwalenia wymaga też dobrej znajomości zespołu - trzeba wiedzieć, co każdego z pracowników motywuje. Wprawdzie wszyscy potrzebują uznania, ale na ambitnych, nastawionych na cele ludzi prosta pochwała bez szczegółowej informacji zwrotnej może działać wręcz zniechęcająco.
Zdaniem Magdaleny Kustry-Olszewskiej w pochwałach najważniejsza jest szczerość - ludzie bardzo szybko wyczuwają tu fałsz. Lepiej nie zwlekać z wyrazami uznania do oceny rocznej a od razu doceniać sukcesy.
Decydując się na publiczne pochwały, warto pozostałym pracownikom precyzyjnie wyjaśnić powody uznania dla ich kolegi.
Katarzyna Kloskowska-Kustosz zwraca uwagę, by w pochwałach nie ograniczać się do ludzi osiągających nadzwyczajne sukcesy. Warto też pamiętać o dwóch grupach, które bardzo potrzebują słów uznania; o pracownikach, którzy stale bardzo dobrze wykonują swe obowiązki, i o tych, którzy po słabszym okresie wyraźnie się poprawili - dla nich słowa uznania mogą być skuteczną zachętą do dalszych wysiłków.
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11439

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane