PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Elastyczność małych sklepów pozwala im skutecznie konkurować z marketami

Autor: Marcin Szczepański, dlahandlu.pl 20 sierpnia 2009 09:04

Elastyczność małych sklepów pozwala im skutecznie konkurować z marketami

W czasach kryzysu niezwykle ważnym czynnikiem w handlu jest możliwość elastycznego dopasowywania się do potrzeb klientów. Zdaniem ekspertów to właśnie ten element może stanowić przewagę pojedynczych placówek i małych sieci spożywczych nad gigantami handlowymi.

REKLAMA


- Mała firma, niewielki rodzinny sklep może znacznie łatwiej dostosowywać się do zmian zachodzących na rynku, także tym w najbliższej okolicy. Łatwiej przychodzi jej reagować na zmiany sezonowe, nowe trendy. Potrafi także, w sytuacjach tego wymagających, zmieniać asortyment, a nawet branżę - uważa Małgorzata Wirecka-Zemsta, psycholog i stały współpracownik Kolportera. Jej zdaniem budowa dużego supermarketu na pewien czas osłabia dochody okolicznych małych sklepów, a nawet przyczynia się do ich bankructwa. Jednak po pewnym okresie obserwuje się zwykle ich powrót, niekiedy w zmodyfikowanej formie, czasem w nieco lepszej wizualizacji.


Takie małe placówki zazwyczaj potrafią znaleźć dla siebie niszę nawet na tak konkurencyjnym rynku jak handel detaliczny. Podstawową zaletą małych firm jest uproszczony proces decyzyjny towarzyszący wszelkim zmianom funkcjonowania przedsiębiorstwa. - W dużych sieciach, gdzie struktura zarządzania jest złożona proces ten trwa znacznie dłużej i zazwyczaj jest poprzedzany złożonymi analizami. W tym sensie małe sklepy mogą uprzedzać hiper- i supermarkety we wprowadzaniu nowości i reagowaniu na trendy rynkowe - twierdzi przedstawicielka Kolportera.
Wymaga to jednak stałego śledzenia pulsu branży, a pod tym względem opinia ekspertów na temat polskich handlowców nie jest najlepsza. - Zazwyczaj nie są oni na bieżąco w tym, co się dzieje na rynku. W wielu przypadkach ma to wręcz destruktywny wpływ na ich działalność biznesową - przyznaje nam przedstawiciel jednej z firm doradczych świadczących usługi merchandisingowe dla sklepów spożywczych.


Częściowo przyznają się do tego także sami właściciele sklepów. - Staram się śledzić czasopisma branżowe i portale internetowe, ale w praktyce przybiera to raczej okazjonalny charakter. Niestety jest wiele innych spraw, które pochłaniają i tak długi dzień pracy - zgadza się jeden z naszych czytelników, właściciel samoobsługowego sklepu w Piasecznie. Zdaniem ekspertów wiedza, którą można nabyć w ten sposób jest nie do przecenienia a jej dodatkową zaletą jest to, że zazwyczaj jest to źródło darmowe.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14056

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1145700

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA