Hurtownicy muszą wybierać między konkurującymi producentami lodów

Autor: portalspozwczy.pl 29 marca 2010 14:56

Należąca do koncernu Unilever marka Algida zaostrzyła warunki udziału w programie lojalnościowym skierowanym do dystrybutorów. Nestle zagroziło, że przystąpienie do programu Algidy może wiązać się z dużymi karami finansowymi, sugeruje też skierowanie sprawy do UOKiK. Wojna między producentami zdezorientowała dystrybutorów lodów, którzy pytają, kto ma rację i czy rzeczywiście koncerny mogą ich karać za współpracę z konkurencją.

Według danych MEMRB, w 2009 r. rynek lodów wart był w Polsce niemal 900 mln zł. Unilever, z 34-proc. udziałem zajmował pozycję lidera. Nestle zajmuje trzecie miejsce za polską firmą Koral z udziałem w rynku mniejszym niż 10 proc. Przy stabilnym rynku firmy nie mają co liczyć na wzrosty organiczne. Będą dążyły do tego, by zwiększać swoje udziały kosztem konkurencji. I temu zapewne ma służyć najnowsza akcja Unilever.
W aneksie do umowy Unilever zastrzegł, że hurtownicy, którzy chcą korzystać z promocji Lato Algida" nie mogą jednocześnie uczestniczyć w programach lojalnościowych, motywacyjnych, konkursach, które dotyczyłyby marki Nestle. Jak dowiedział się portalspozywczy.pl, firma grozi dużymi karami za niewywiązanie się z umowy.

Nestle bardzo szybko zareagowało na ten aneks kierując do hurtowników oficjalne pismo, w którym podkreśla, że działania Unilever Polska są niezgodne z prawem, naruszając prawa konkurencji. Sugeruje również skierowanie sprawy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W piśmie do dystrybutorów Nestle wskazało również, że podpisanie umowy z Unilever może okazać się naruszeniem przepisów, co może wiązać się z karami finansowymi (do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym) zarówno dla "podmiotu proponującego zawarcie zakazanego porozumienie, jak i podmiotu przystępującego do takiego porozumienia", czyli hurtownika.
Unilever odpiera zarzuty. Podkreśla, że w Algida żaden sposób nie ogranicza dystrybucji lodów swojego konkurenta. Uczestnicy programu Lato z Algidą" mogą bowiem nabywać lody Nestle, nie może jedynie uczestniczyć w programie lojalnościowym tej firmy. Jednocześnie Unilever zarzuca Nestle, że rozsyłając list do hurtowników firma przyznaje się do braku atrakcyjnej oferty dla dystrybutorów.
W kolejnych listach firmy oskarżają się wzajemnie, zaś dystrybutorzy nie wiedzą, co robić.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,19

  • Śr

    0,73

  • Min

    0,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11052

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane