Lokalizacja determinuje wartość koszyka zakupowego

Przez ostatnie pół roku z handlu, podobnie jak z całej gospodarki, płynęły pełne sprzeczności dane. - Nie umiem jasno ocenić ostatniego pół roku. W zależności od lokalizacji sklepu spadała lub rosła wartość koszyka, jak również częstotliwość odwiedzin placówki - mówi Jarosław Zajączkowski z sieci Primo.
Jego zdaniem w ciągu ostatniego pół roku ludzie kierowali się emocjami, wywołanymi informacjami o kryzysie, którego w rzeczywistości nie odczuwali. - Zauważaliśmy więc, że pewna grupa klientów starała się oszczędzać, jeździć na zakupy do dużych sklepów, bo wpojono im, że tam jest taniej. Jednak z drugiej strony mamy lokalizacje, gdzie ludzie przychodzą częściej i wydają więcej. Razem daje to bardzo niespójny obraz - dodaje Jarosław Zajączkowski.
Jak wynika z danych GfK Polonia, 76 proc. Polaków dokonuje codziennych, rutynowych zakupów w lokalnych, osiedlowych sklepach spożywczych. Wybierając sklep Polacy zwracają przede wszystkim uwagę na świeżość i jakość produktów (92 proc. respondentów), poziom cen i szerokość asortymentu oraz miłą obsługę (po 88 proc.). -Staramy się przekonywać do siebie klientów działaniami promocyjnymi, odpowiednim doborem asortymentu, ale jeśli chodzi o cenę to niestety bardzo często nie możemy zaproponować takiej, jaką mają wielkie sieci - przekonuje Jarosław Zajączkowski.
Jak wynika z danych GfK Polonia z roku na rok w małych sklepach osiedlowych zwiększa się średnia dzienna liczba transakcji, wartość koszyka zakupowego i średni miesięczny obrót. Na przestrzeni ostatnich lat liczba transakcji dziennych wzrosła ze 122 w 2004 roku do 140 w 2008 roku. Wzrosła też średnia wartość koszyka zakupowego z 10,8 zł w 2004 roku do 13 zł w 2008 roku. Zaś średni miesięczny obrót małych sklepów wzrósł z 29,5 tys. zł w 2004 do 36 tys. w 2008 roku. Jednocześnie z badania Shopper Trends, przeprowadzonego przez The Nielsen Company wynika, że spada liczba odwiedzin klientów w sklepach tradycyjnych. Jeszcze w 2006 roku Polacy robili zakupy w sklepach osiedlowych 16 razy, w 2007 roku było to 15 razy a w 2008 już tylko 13 razy. - Gdybyśmy mieli dodać wyniki wszystkich sklepów to zauważylibyśmy nieznaczny spadek odwiedzin i wartości koszyka zakupowego w 2009 roku, w porównaniu do 2008 - przyznaje Jarosław Zajączkowski.
Marka Primo jest obecna na rynku od 2002 roku. Obszarem działalności obejmuje teren całej Wielkopolski. Zdecydowana większość sklepów w sieci to sklepy o powierzchni do 300 m kw. działających w oparciu o umowy franczyzowe.

WYBRANE DLA CIEBIE
- Cz 21:45 AmRest szacuje, że jego przychody wzrosły w pierwszym kwartale o 31,1 proc.
- Cz 21:42 Amazon Prime ma już ponad 100 mln użytkowników na świecie
- Cz 21:35 W Rybniku powstanie park handlowy z Biedronką
- Cz 21:27 Do UOKiK wpłynął wniosek o przejęcie dystrybutora dla sektora HoReCa
- Cz 21:27 TCC: 47 proc. konsumentów oczekuje, że sklep będzie inspirował jak gotować...
- Cz 17:44 Sony pracuje nad inteligentnym robotem-kucharzem
- Cz 17:31 Przychody Poczty Polskiej wzrosły o 10 proc. po kilku latach spadków
- Cz 17:30 JD.com chce otwierać w Chinach 1000 sklepów... dziennie
-
Sainsbury's wprowadza specjalne opakowania, bo millenialsi boją się dotykać...
-
#NieKupujKochaj - akcja pracowników Biedronki nabiera rozpędu
-
Biedronka idzie za ciosem i kontynuuje hitową promocję
-
I kwartał w handlu – nowe przepisy oraz potyczka o pracowników i z pracownikami
-
Solidarność Tesco: Zarząd przedstawił propozycję podwyżek, nie zgadzamy się...
-
Analitycy spodziewają się dobrych wyników Tesco
- 1 Dyrektor HR Tesco: Pracownicy są entuzjastycznie nastawieni do zmian
- 2 Leroy Merlin z kampanią wizerunkową skierowaną do przyszłych pracowników
- 3 Media Expert w Pasażu Tesco w Krakowie
- 4 Paweł Musiał w zarządzie Eurocashu. Odpowie za biznes detaliczny
- 5 Sainsbury's wprowadza specjalne opakowania, bo millenialsi boją się dotykać...
- 6 Piotr i Paweł optymalizuje sieć. Zamyka 4 placówki
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
-
Max
31,46
-
Śr
16,39
-
Min
10,85
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »SZUKAJ PRZETARGÓW
POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Bielany (Stare Bielany), Podleśna, 25.60 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Praga Południe (Gocławek), 55.00 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów (Ksawerów), Puławska, 43.46 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa, Pięciolinii, 85.00 m², sprzedam mieszkanie