PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Merchandising odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu przestrzeni sklepu

www.hands.pl 11 lutego 2010 12:42

Merchandising, który jeszcze parę lat temu był niezrozumiałym pojęciem, dzisiaj jest wykładany na uniwersytetach w ramach zajęć obowiązkowych. Trudno się temu dziwić, skoro 70% naszych decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży. I to merchandising odpowiada za to jak postrzegamy sklep i czy do niego wracamy.

Rok 1990. Pani Joanna wykłada nowe artykuły na półki. Tam słodycze, tam kosmetyki, a tutaj napoje. Według koloru etykiety, smaku albo producenta. Właściwie to wszystko jedno. Jak ktoś będzie chciał znaleźć, to znajdzie - myśli Pani Joanna, ustawiając butelki według wielkości. Będą ładnie wyglądać. Teraz decyzje o tym co, gdzie ustawić podejmowane są w oparciu o badanie magnetycznym rezonansem jądrowym, który sprawdza potencjalne zachowania konsumenckie.

Pierwsze idee merchandisingu pojawiły się na początku XX w. w Stanach Zjednoczonych, wraz z powstaniem sklepów samoobsługowych. W Polsce merchandising pojawił się na początku lat 90-tych wraz z wejściem na rynek dużych międzynarodowych sieci handlowych i zwiększenia konkurencji w handlu.

Bardzo dokładnie zostało zdefiniowane szerokie podejście merchandisingu przez Jacka Chwałka, według którego merchandising jest współczesną, systemową, dynamiczną i innowacyjną koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem handlowym. Merchandising oznacza kontrolowanie poziomu wyników ekonomicznych osiąganych przez przedsiębiorstwo handlowe dzięki celowemu i kompleksowemu kształtowaniu usług handlowych wobec dostawców i odbiorców, za pomocą narzędzi tworzących merchandising-mix.
Naukowcy udokumentowali szereg zachowań konsumenta w miejscu sprzedaży. Do najważniejszych należą:
- zasada prawej ręki - klienci poruszając się po sklepie na ogół patrzą na prawo oraz trzymają się prawej strony alejek - najprawdopodobniej wynika to z prawostronnej organizacji ruchu ulicznego, która w sposób bardziej lub mniej świadomy przenoszona jest na inne dziedziny życia,
- klienci chodzą przede wszystkim po obrzeżach sali sprzedażowej - unikają centralnie zlokalizowanych części sklepu (np. przy wielkopowierzchniowych sklepach samoobsługowych) - przyczyną takiego poruszania się może być skłonność klientów do skracania sobie drogi,
- klienci unikają ślepych zaułków, zawracania oraz udawania się na wyższe kondygnacje,
- klienci poruszają się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara - konsekwencja ruchu prawostronnego, szczególnie, kiedy wejście na sale sprzedażową jest z prawej strony,
- klienci zachowują określoną prędkość ruchu - w części położonej bliżej wejścia idą wolniej - za wyjątkiem kilku początkowych metrów odcinka sali sprzedażowej, gdzie klient porusza się z prędkością, z jaką wszedł do sklepu - potrzebuje chwili na tak zwane „wyhamowanie" przyzwyczajenia do zmiany oświetlenia - inne natężenie i barwa światła występuje na zewnątrz i wewnątrz sklepu - na tym fragmencie klient podejmuje pewne działania przygotowawcze np. szuka koszyka - (koncepcja „pasa startowego") są bardziej skoncentrowani na oglądaniu ekspozycji, bardziej skłonni do kupowania zakupów impulsowych,
- reguła lewego oka. Opiera się na założeniu, że wzrok konsumenta będzie lustrować półkę - podobnie jak książkę - począwszy od lewej strony. Dlatego też miejsca z lewej strony regałów są bardziej pożądane, ponieważ zakłada się, iż szanse na sprzedaż tych produktów są wyższe niż te z prawej strony regałów.
To dopiero wierzchołek góry lodowej. Ilość przeprowadzonych badań oraz używanie nowoczesnych technologii do badania procesów, jakie zachodzą w głowie klienta podczas wizyty w sklepie samoobsługowym, otwierają przed merchandisingiem nowe możliwości. Wszystko wskazuje na to, że kto je opanuje, ten będzie miał decydujący wpływ na zawartość koszyka klienta.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,69

  • Śr

    6,13

  • Min

    4,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7880

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane