Merchandising pomaga zwiększyć sprzedaż o kilkadziesiąt procent

Autor: Marcin Szczepański, dlahandlu.pl 7 sierpnia 2009 09:10

Merchandising pomaga zwiększyć sprzedaż o kilkadziesiąt procent

Dla wielu osób, prowadzących osiedlowe sklepy, termin „merchandising" wciąż brzmi nieznajomo. Tymczasem eksperci podkreślają, że dzięki właściwemu ułożeniu towaru na półkach zyskać można równie dużo co na znacznie droższej reklamie. Badania rynkowe pokazują jednoznacznie - handlowcy biorący udział w szkoleniach i wprowadzający nowoczesną technologię sprzedaży, uzyskują od kilkudziesięciu do kilkuset procent wzrostu obrotów.

Wielu handlowców towar wykłada nie z poszanowaniem psychologicznych reguł rządzących zachowaniem klientów, lecz tak, by jak najwięcej pomieścić na półce. A kiedy często zdarza się, że miejsca na półkach nie wystarcza, towar ustawia się gdziekolwiek. - Z naszego doświadczenia wynika, że w większości sklepów spożywczych panuje po prostu bałagan, produkty rozmieszczone są przypadkowo, często nie są nawet pogrupowane kategoriami - przyznaje jeden z naszych rozmówców, przedstawiciel firmy zajmującej się między innymi doradztwem dla sklepów w zakresie merchandisingu. - Efekt tego jest taki, że klient musi szukać produktu, na którym mu zależy. Często się to nie udaje przez co tracimy szansę na zakup. Nawet jeśli klient w końcu odszuka dany produkt to zajmuje mu to znacznie więcej czasu niż powinno, przez co zniechęcony może już więcej nie wrócić do tego sklepu - dodaje nasz ekspert.
Jak wyjaśnia tego typu problem dotyczy w znacznie większym stopniu sklepów samoobsługowych. - Tutaj właściwy merchandising to podstawa sukcesu. W przypadku handlu zza lady zawsze pomóc może sprzedawca. W przypadku samoobsługi klienci znacznie rzadziej korzystają z pomocy obsługi - zauważa ekspert.
Aby uniknąć takich sytuacji wystarczy stosować się do kilku podstawowych zasad, które nie są tajemnicą dla żadnego nerchandisera. Fachowcy zajmujący się psychologią zachowań konsumenckich twierdzą, iż kupujący rozglądając się po sklepie zawsze po wejściu patrzą w prawo. Ponadto ich uwaga skoncentrowana jest głównie na produktach umieszczonych w centralnej części regału. Dlatego też, takie miejsca najlepiej wykorzystać do ekspozycji towarów promocyjnych. Ponadto kluczowe znaczenie mają takie kwestie jak wysokość regałów, ich ustawienie, stosowana kolorystyka itp. Widać więc wyraźnie, że zarządzanie sklepem to sztuka niemal z pogranicza psychologii.
Podobnie duże znaczenie ma właściwe ułożenie poszczególnych towarów na półkach. Tym procesem także rządzą jasno określone zasady - produkty układa się według wielkości opakowań, segmentu cenowego i popularności wśród klientów. Niebagatelne jest przy tym dostosowanie wysokości poszczególnych półek. Wytrawni fachowcy wiedzą, że najlepiej sprzedają się produkty umieszczone na wysokości twarzy i łokcia klientów.
Podobnych przykładów można by wymieniać wiele a o to, które z nich zastosować w konkretnym przypadku najlepiej spytać eksperta mające doświadczenie w wielu podobnych projektach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10764

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane