Merchandising wpływa na to, że ceny w sklepach są żółte

www.hands.pl 10 marca 2010 11:47

Merchandising wpływa na to, że ceny w sklepach są żółte

Merchandising wykorzystuje sposób ekspozycji towarów, wygląd witryny, użyte barwy, lokalizację przestrzenną poszczególnych elementów sklepu, opakowania towarów, graficzne konstrukcje znaków towarowych, zapach, dźwięk, smak - właściwie wszystko, co odczuwamy zmysłami, a co ma wpływ na nasze zachowanie i decyzje, jakie podejmujemy w miejscu sprzedaży. Jednak wzrok jest w tym względzie decydujący.

W sklepie klienci trzymają się prawej strony alejki i patrzą na półkę z produktami, zaczynając od lewej strony - podobnie jak wtedy, gdy czytają książkę lub gazetę. Merchandiser uzbrojony w tego typu wiedzę może dokładnie określić, gdzie umieścić dany produkt, aby sprzedać go więcej.
System ekspozycji towarów jest jednym z głównych elementów branych pod uwagę już podczas projektowania punktu handlowego. Miejscem najbardziej pożądanym na ekspozycje towarów jest przestrzeń, która znajduje się na wysokości wzroku (120-180 cm). Gorszym, jednak nadal dobrym miejscem, jest przestrzeń w zasięgu ręki (60-120 cm). Towary zamieszczone na półkach poniżej 60 cm mają o wiele mniejszą szansę na sprzedaż, niż produkty ulokowane w strefie wzroku lub w zasięgu ręki. Można zaobserwować wyjątki w sklepach wielkopowierzchniowych, jeżeli klient ma możliwość oglądania regału ze znacznej odległości - produkty znajdujące się na półkach tuż nad podłogą będą wtedy w zasięgu wzroku. Miejscem dla VIP-ów możemy nazwać półki przy kasie, gdzie bardzo często w ostatniej chwili dorzucamy jakiś drobiazg - baterie, gumy do żucia lub leki przeciwbólowe. Słodycze nie bez powodu znajdują się nieco niżej - dziecko znudzone monotonią stania w kolejce będzie miało parę minut na twarde negocjacje z rodzicem.

W wielu badaniach związanych z atmosferą sklepu dowodzi się wypływu „nastroju" na percepcję i postępowanie konsumentów. Wykazano m.in., że osoby, które oglądały towar w sklepie, gdzie panowała miła atmosfera, oceniły go bardziej pozytywnie, aniżeli ci, którzy widzieli te same produkty, ale w mniej przyjemnym otoczeniu. Pozytywne bodźce wywołują u kupującego chęć dłuższego pozostania w sklepie oraz kontaktu z pracownikami, co ułatwia podejmowanie przez nich decyzji, kreuje pozytywny wizerunek sklepu, wpływa na pozytywną ocenę jakości towaru lub usług.

Umiejętne stosowanie koloru jako elementu aranżacyjnego jest bardzo skuteczne w rękach projektantów i merchandiserów. Kolor żółty na przykład wywołuje pozytywne nastawienie i ułatwia podejmowanie decyzji - to dlatego tak wiele tabliczek cenowych jest właśnie tego koloru. Czerwony pobudza i przykuwa uwagę, dlatego nie dziw się, że niemal każda „PROMOCJA" jest czerwona. Nieumiejętne stosowanie barw może jednak szybko rozdrażnić odbiorcę, a wtedy nasza szansa na zatrzymanie go w drodze do kasy drastycznie maleje.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10763

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane