REKLAMA
REKLAMA

Nie wszyscy muszą płacić tantiemy za publiczne odtwarzanie muzyki

Autor: Dziennik Gazeta Prawna 15 września 2009 10:46

Przedsiębiorca, który odtwarza muzykę w lokalu swojej firmy, nie zawsze ma obowiązek podpisania umowy licencyjnej i płacenia tantiem organizacji zbiorowego zarządzania. Musi jednak wykazać, że grające tam radio nie ma wpływu na wysokość osiąganych przez niego dochodów - czytamy w Gazecie Prawnej.

REKLAMA


Artykuł 24 ust. 2 prawa autorskiego pozwala nie płacić za utwory nadawane w radiu i telewizji, nawet jeżeli odbiornik programu umieszczono w miejscu ogólnodostępnym. Przedsiębiorca musi jednak spełnić jeden warunek. Takie publiczne odtwarzanie muzyki nie może wiązać się (nawet pośrednio) z osiąganiem korzyści majątkowych. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zawartymi w piśmie z 10 września 2002 r. (DP/WPA 024/355) w przypadku, kiedy urządzenia odbiorcze są umieszczane w miejscach ogólnie dostępnych, ale z przeznaczeniem tylko dla posiadacza urządzenia i jego pracowników, a nie dla klientów, to zachodzi wyjątek.
Odbiór programu w takim przypadku mieści się w ramach dozwolonego użytku (tj. użytku dozwolonego bez zgody podmiotów uprawnionych z tytułu praw autorskich lub pokrewnych i bez zapłaty im wynagrodzenia). Ministerstwo uznało, że dotyczy to również sytuacji, kiedy urządzenia odbiorcze są przeznaczone dla pracowników, a klienci jedynie „przy okazji" i w bardzo niewielkim stopniu mają możliwość słuchania lub oglądania programów radiowych czy telewizyjnych.

Tego argumentu można użyć, gdy muzykę dobrze słychać na zapleczu, a słabo na sali sprzedaży. Jednak nie wówczas, gdy głośnik jest umieszczony również na sali sprzedaży i odbiór w obu pomieszczeniach jest identyczny.  


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA