Nielsen: Żywność jest teraz tańsza niż w grudniu

Autor: Rzeczpospolita 30 marca 2009 09:11

Firma badawcza Nielsen przygotowała dla Rzeczpospolitej porównanie cen koszyka 20 produktów spożywczych w różnego typu sklepach. Za 20 produktów spożywczych zapłacimy mniej niż przed trzema miesiącami. Największy, ponad 3,5-proc., spadek cen widać w sklepach dyskontowych. Drożej jest tylko w mniejszych placówkach - czytamy w dzienniku.

Zgodnie z przypuszczeniami utrzymuje się cenowy dystans sieci dużych sklepów, gdzie za zakupy zapłacimy nawet 20 - 30 proc. mniej niż w mniejszych, osiedlowych placówkach. - Różnice będą się pogłębiały, klienci są bardziej świadomi i szukają niższych cen, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej. Dotyczy to wszystkich grup społecznych, nie tylko osób najmniej zarabiających. Także ci dobrze sytuowani szukają okazji to tańszych zakupów - mówi Marek Klajda, dyrektor działu badań konsumenckich w Europie Środkowo-Wschodniej w Nielsen.

Ciągle najtaniej jest w sieciach dyskontowych, jak Biedronka, Lidl, Aldi czy Netto, i ich przewaga cenowa nad pozostałymi sektorami rośnie. W porównaniu z grudniowymi danymi koszyk 20 produktów staniał o 3,55 proc. i zapłacimy za niego niemal 30 proc. mniej niż w najdroższych średniej wielkości sklepach spożywczych - informuje Rzeczpospolita.

Przedstawicile niewielkich sieci przyznają, że ich siła w rozmowach z dostawcami jest znacznie mniejsza, dlatego nie mogą liczyć na takie rabaty jak Tesco czy Biedronka. Więc, choć w sieciach ceny spadają, w sklepach tak średniej wielkości, jak i najmniejszych ceny wzrosły.

Szykując się na spowolnienie gospodarcze i większą presję na oszczędzanie, sieci już zmieniają politykę i gdy w ubiegłym roku rozwijały ofertę towarów delikatesowych z wyższej półki, teraz zdecydowanie obniżyły loty.

- Sieci reagują na rosnący popyt na tańsze produkty i zwiększają na nie zamówienia - mówi Paweł Nowakowski, prezes giełdowej spółki Makarony Polskie. Obecnie firma sprzedaje o kilkanaście procent więcej produktów pod markami sieci dyskontowych niż przed rokiem. - Zainteresowanie tańszymi produktami widoczne jest także w sklepach tradycyjnych - dodaje Nowakowski.

Inni producenci przyznają, że sieci coraz bardziej naciskają na obniżki cen, które są oczywiście korzystne dla klientów, ale dla dostawców to coraz większy kłopot.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,48

  • Śr

    3,36

  • Min

    1,82

» Produkty » Sklepy » Regiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11336

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane