Obecna sytuacja nie sprzyja małym, rodzinnym sklepom

Autor: portalspozywczy.pl 24 listopada 2009 12:35

- Trudna sytuacja gospodarcza, z którą mamy do czynienia w ostatnich kilkunastu miesiącach, zdecydowanie nie sprzyja super- i hipermarketom. Nie jest to także dobry czas dla najmniejszych, rodzinnych sklepów. Konsumenci wolą robić mniesze zakupy i uważnie sprawdzają ceny produktów - mówi Jozef Janov, partner zarządzający funduszu Penta Investmetns, do którego należy w Polsce sieć sklepów Żabka.

Mniejsze sieci i prywatne małe sklepy zaczynają szukać wsparcia u większych operatorów. Dlatego, według Jozefa Janova, partnera zarządzającego Penta Investmetns w Polsce procesem, który zdominuje najbliższe miesiące, a nawet lata, w polskiej branży handlu produktami FMCG, będzie intensywna konsolidacja.

Polski rynek handlu detalicznego jest wciąż znacznie bardziej rozdrobniony w porówaniu do innych krajów europejskich. Na około 122,5 tys. sklepów oferujących produkty spożywcze w Polsce, ponad 118,4 tys. to placówki małe i średnie. Liczba sklepów wielkoformatowych to tylko około 4 tys. Obrazuje to udział w 2008 roku w krajowej sprzedaży FMCG 10 głównych handlowych sieci detalicznych, który w Polsce wynosi jedynie 30 proc. (wg GFK). Dla porównania w Czechach to 61 proc., a w Niemczech aż 87 proc. (wg GFK).

Według Jozef Janova jest to zatem dobry moment dla dla dyskontów oraz małych i średnich sklepów, ktore są blisko klienta i proponują dobrą ofertę za rozsądną cenę. - Konsumenci coraz uważniej liczą pieniądze i analizują nie tylko każdy większy wydatek, ale także codzienne zakupy, co zdecydowanie wpływa na wzrost konkurencji na rynku. Mniejsze sieci i prywatne małe sklepy będą musiały poszukać wsparcia u większych uczestników rynku, którzy będą w stanie zapewnić im stabilizację i płynność finansową - wyjaśnia przedstawiciel Penty.
Wyniki ostatnich miesięcy wskazują na ogólne pogorszenie kondycji sektora handlu detalicznego w Europie. Polska była jednym z niewielu krajów, którym udało się oprzeć wpływowi kryzysu. - Na pewno sieci będą szukały nowych rozwiązań wspierających sprzedaż, a zwiększona konkurencyjność cenowa i asortymentowa będzie korzystna dla konsumentów  - podsumowuje Jozef Janov.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10756

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane