Odtwarzanie muzyki w sklepie kosztuje 25 zł miesięcznie

Autor: PAP 7 kwietnia 2009 09:18

W ciągu ostatnich czterech lat pięciokrotnie wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy płacą za prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w ich lokalach - wynika z raportu Związku Producentów Audio Video (ZPAV).

Muzyka w sklepach, galeriach handlowych i w punktach usługowych tworzy atmosferę miejsca, zachęca klientów, może także wpływać na wysokość sprzedaży. Obowiązek płacenia za tak wykorzystywaną muzykę wynika z nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pośrednich z 4 lutego 1994 roku.

Zgodnie z ustawą, każdy podmiot gospodarczy wykorzystujący w swojej działalności muzykę zobowiązany jest do odprowadzania stosownych opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskim reprezentującymi twórców, wykonawców i producentów. Lista działalności objętych obowiązkiem uiszczania opłat jest bardzo szeroka i obejmuje m.in. obiekty gastronomiczne, handlowe, usługowe, rekreacyjne i sportowe.

Jednak, z około 12 tys. podmiotów, które powinny płacić za prawa autorskie do odtwarzanej muzyki, ponad połowa nie wnosi opłat. "Wynika to często z niewiedzy, że istnieje taki obowiązek. Dlatego wizyty naszych inspektorów mają charakter informacyjny. Przeważnie udaje im się przekonać właściciela obiektu do podpisania umowy i wnoszenia opłat" - zaznaczył Pluta. Przypomniał, że za uporczywe odmawianie płacenia grozi kara od trzech do dziewięciu lat więzienia. Odpowiedzialny jest zawsze właściciel lokalu, a nie osoba odtwarzająca muzykę.

Opłaty miesięczne są zróżnicowane w zależności od wielkości lokalu. Ze odtwarzanie muzyki w niewielkim sklepie o powierzchni 50 m kw. miesięcznie płaci się 25 zł, w dużym sklepie 200-metrowym taka opłata to 110 zł. Pub do 50 m kw. za prawo do odtwarzania muzyki zapłaci 50 zł miesięcznie, a 200-metrowy klub - ok. 500 zł. Mały zakład fryzjerski powinien płacić około 20 zł miesięcznie, tyle samo co taksówkarz, który odtwarza muzykę pasażerom.

W tym roku ZPAV zainkasował ponad 10 mln zł z tytułu ścigania opłat za odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych. Pieniądze te są dzielone pomiędzy producentów fonograficznych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11011

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane