Paleo: Ukrywanie papierosów nie zmieni nawyków palaczy

Autor: Radosław Wałkuski, dla handlu.pl 2 kwietnia 2009 13:41

Paleo: Ukrywanie papierosów nie zmieni nawyków palaczy

Niedawno Ministerstwo Zdrowia poparło poselski projekt ustawy antynikotynowej. Zakłada on między innymi obowiązek usunięcia papierosów z widocznych miejsc. Sprzedawcy nie mieliby również prawa informowania jakie papierosy są dostępne w asortymencie sklepu. Handlowcy krytycznie wypowiadają się o pomyśle.

- Jeżeli nowe rozwiązania wejdą w życie, najprawdopodobniej nie przełożą się w żaden sposób na ograniczenie palenia papierosów. Ludzi uzależnionych od nikotyny na pewno nie skłoni to do rzucania nałogu. Palacze mają też dokładnie określone swoje gusta i preferencje dotyczące konkretnych marek, więc podchodząc do kasy będą wiedzieli jaką markę chcą kupić, bez względu na to czy będzie ona wystawiona na widok czy schowana - przewiduje Wojciech Śliwa, właściciel małopolskiej sieci delikatesów Paleo. - Ukrycie papierosów pod ladą może nawet przynieść skutek przeciwny od zamierzonego. Wiadomo, że to co zakazane staje się bardziej atrakcyjne.

Nasz rozmówca przywołuje przykład państw skandynawskich, gdzie funkcjonują silne obostrzenia dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych. - W Szwecji są one dostępne w bardzo ograniczonej liczbie placówek. Ale po wprowadzeniu tych zmian właściwie nic się nie zmieniło. Ile Szwedzi pili, tyle piją. Z papierosami jest podobnie. Jeżeli zaczniemy wprowadzać kolejne restrykcje związane z ich sprzedażą to nie ma sensu liczyć na jakieś wymierne efekty.

Handlowcy zwracają też uwagę, że ukrycie asortymentu nikotynowego, który stanowi również formę reklamy na pewno skłoni producentów do wymyślania innych sposobów promocji: - Kreatywność producentów nie zna granic. Jeśli schowamy papierosy pod ladę na pewno czeka nas wysyp gadżetów promocyjnych, takich jak np. podkładki pod pieniądze, które bez odwoływania się do wyrobów nikotynowych będą reklamowały markę - przewiduje przedstawiciel jednej z mazowieckich sieci handlowych. - Nową ustawę trzeba odczytywać jako wynik lobbingu potężnych koncernów tytoniowych. Na zmianach zyskają dobrze rozpoznawalne marki kosztem tych mniej popularnych, których klient podchodząc do kasy nie będzie sobie w stanie przypomnieć - przewiduje. - Z resztą, jeśli ktoś ma palić, to i tak będzie palił - dodaje.
Według niego z nowelizacji ustawy niewiele wyniknie. - Marże ze sprzedaży papierosów są bardzo niskie. Jedynym efektem zmian będzie to, że część sklepów z nich zrezygnuje, bo nie będzie się im opłacać prowadzić sprzedaży.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,05

  • Śr

    5,52

  • Min

    4,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8143

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563051

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.