Polacy robią zakupy w sklepach oddalonych o ok. 10 minut drogi od domu

Autor: Marketing przy kawie 9 marca 2010 10:16

Polacy robią zakupy w sklepach oddalonych o ok. 10 minut drogi od domu

Pentor Research International zrealizował badanie dotyczące zwyczajów zakupowych Polaków. Wynika z niego, że od dwóch lat maleje liczba kobiet wyłącznie i samodzielnie odpowiadających za zaopatrywanie domu w niezbędne produkty - podaje Marketing przy Kawie.

Z raportu wynika, że wzrasta za to wyraźnie liczba gospodarstw, w których obowiązki te dzielone są po równo między kobietę i mężczyznę lub też podejmowane są zamiennie, okresowo przez każdego z partnerów. Efekt ten dostrzegamy najlepiej w gospodarstwach domowych tworzonych przez relatywnie młodych partnerów, zwykle dość dobrze wykształconych, mieszkających w dużych miastach.

Począwszy od roku 2005, na rynku sprzedaży ogólnospożywczej i wielobranżowej zaczęły dominować placówki samoobsługowe. W Polsce 42% konsumentów zaopatruje się w sklepach samoobsługowych, 19% natomiast woli punkty sprzedaży, w których towar podaje sprzedawca.

Marketing przy Kawie podaje, że najbardziej przywiązane do tradycyjnych sklepów są osoby najstarsze i o najniższym miesięcznym dochodzie rodzinnym. Większość Polaków wciąż skłania się ku temu, by robić zakupy, zwłaszcza te codzienne, w okolicy własnego domu. Ulubione sklepy to takie, do których dojść można w nie więcej niż 10 minut. Taki właśnie czas docierania do miejsc codziennych zakupów deklaruje 79% Polaków.

W ostatnich latach najobfitszych utargów dostarczały sprzedawcom piątkowe popołudnia oraz soboty, a więc czas, kiedy spora grupa konsumentów dokonuje zakupów na zapas - na cały kolejny tydzień. Od około trzech lat klienci coraz chętniej kupują więc doraźnie - rozkładają zakupy na różne dni tygodnia, poszukują oszczędności w większej liczbie palcówek, doceniają także mniejsze sklepy. Nadal jednak dominują zakupy w piątek oraz sobotę. Do dużych niedzielnych zakupów przyznaje się tylko dwóch na stu Polaków.

Począwszy od roku 2007 maleje liczba Polaków, którzy kupili produkt wcześniejszej nieplanowany - pod wpływem promocji prowadzonej w
sklepie. Spada też liczba konsumentów, których promocja skłoniła do zakupu towaru nowej dla nich marki. Maleje także liczba Polaków, którzy odwiedzają wybrane sklepy specjalnie ze względu na organizowane tam akcje promocyjne. Największą rezerwę wobec tego typu działań przejawiają mężczyźni oraz starsi konsumenci.

Coraz częściej klienci chwalą pracę hostess, sklepowe degustacje lub rozdawanie próbek produktów, organizowanie konkursów, loterii dla kupujących. Jeśli chodzi o wciąż najpopularniejsze promocje cenowe - klienci oczekują na oferty typu większa ilość towaru za dotychczasową cenę, a także na bezpłatne dodatki próbek innych produktów, zwykle komplementarnych wobec produktu bazowego.

Badanie zrealizowane zostało w dniach 12-16 stycznia 2010 roku na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane