PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Sieci handlowe będą renegocjowały umowy z dostawcami

Autor: portalspozywczy.pl 22 września 2009 09:56

Największe sieci handlowe zapowiadają masowe renegocjowanie umów i wprowadzenie zmian w kontraktach z dostawcami. Operatorzy chcą się zabezpieczyć przed konsekwencjami, jakie mogą ich dotknąć, gdy zostaną pozwani przez niezadowolonych ze współpracy dostawców - dowiedział się portalspozywczy.pl.

REKLAMA

- Każda sieć powinna się przyjrzeć temu, jak układa sobie stosunki z dostawcami. A następnie usiąść z nimi do rozmów i dokonać rewizji dotychczasowych umów, aby ułożyć je tak aby w przyszłości nie było ryzyka, że sieć zostanie pozwana za czyn nieuczciwej konkurencji lub nienależnego świadczenia. Jest na to dobry czas, ponieważ zbliża się koniec roku i wiele firm będzie odnawiać kontrakty - tłumaczy portalowi przedstawiciel jednej z sieci dyskontów.
Informacje portalu potwierdza przedstawiciel władz dużej sieci hiper- i supermarketów. - Przygotowujemy się do renegocjacji umów. Nic więcej nie mogę powiedzieć.
Sieci nie chcą zdradzić, jakie nowe klauzule zostaną wprowadzone do umów. - Każda nasza umowa jest nieco inna, będzie więc rozpatrywana indywidualnie - wyjaśnia przedstawiciel sieci dyskontów.
Planowane zmiany w kontraktach, to po części efekt przegranej w sądzie właściciela sieci Biedronka, spółki Jeronimo Martins Dystrybucja. W maju br. sieć przegrała wytoczony jej 10 lat temu przez właścicieli firmy Bogart proces. Poznański sąd okręgowy stwierdził, że Bogusławie Kurto-Gollent, współwłaścicielce upadłej firmy, należy się od JMD zwrot 181 tys. zł - a z odsetkami ponad 400 tys. zł - opłat półkowych pobranych od producenta. 10 września sąd apelacyjny prawomocnie ten wyrok podtrzymał.
Co prawda sama sprawa jak i wyrok mają obecnie przede wszystkim znaczenie symboliczne, nie mniej aspekt psychologiczny może mieć znaczenie dla firm, które w przyszłości będą chciały domagać się od dystrybutorów odszkodowań.
Według przedstawicieli sieci handlowych dużo większe znaczenie niż sam wyrok ws. Biedronki będzie miała uchwała Sądu Najwyższego z 19 sierpnia tego roku, który na podstawie ustawy z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stwierdził, że strona (np. producent) może - niezależnie od innych roszczeń wynikających z umowy - dochodzić zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści z tytułu pobrania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży".
- Moim zdaniem ta uchwała ma dla całej branży o wiele większe znaczenie niż przegrany proces sieci Biedronka. Uchwała została wydana na gruncie nowego brzmienia ustawy i utrwala niekorzystną dla handlu linię orzecznictwa, która w niektórych sądach okręgowych czy apelacyjnych już się pojawiła - mówi nam przedstawiciel jednaj z największych polskich sieci handlowych.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14189

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA