Sprzedaż detaliczna w czerwcu wzrosła o 0,2 proc. r/r - analitycy

Autor: ISB 23 lipca 2009 09:28

Kolejny miesiąc lekkiego wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane +0,2 proc. r/r w czerwcu wobec +1,1 proc. r/r odnotowanych w maju) będzie pozytywną wiadomością, choć oczywiście nie może być powodem do radości. Najgorsze jednak dopiero przed nami i kolejne miesiące kryzysu nie będą zdecydowanie sprzyjać nastrojom konsumentów zagrożonych utratą pracy

Jedenastu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w czerwcu o 0,2%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są znaczne i wahają się od -1,2 proc. do +1,5. 

Czerwiec był kolejnym miesiącem słabnącej sprzedaży detalicznej, ale trzeci miesiąc z rzędu udało się utrzymać jej wzrost. I, co ważne, stało się tak w okresie, gdy statystyka nie sprzyjała sprzedawcom - w czerwcu 2009 r. był o jeden dzień roboczy mniej niż rok wcześniej. Wynikało to z przesunięcia z maja Świąt Bożego Ciała, co nie tylko spowodowało jeden dzień handlowy mniej, ale również skłoniło wielu Polaków do wzięcia urlopu w piątek poświąteczny i w efekcie pojawił się długi weekend.

Zdecydowanie negatywnie natomiast wpływa na nas panujący na świecie kryzys gospodarczy. Przede wszystkim odczuwalne jest pogorszenie się sytuacji na rynku pracy, czyli rosnące bezrobocie oraz coraz słabsza dynamika płac. Zagrożenie utratą pracy oraz brak perspektywy wzrostu wynagrodzeń zmusza Polaków do ograniczania wydatków, szczególnie na dobra trwałego użytku oraz towary luksusowe. Równie często kryzys wymusza zmianę nawyków zakupowych i wybierania zamiast dotąd nabywanych towarów ich odpowiednikami z niższej półki.

Na szczęście producenci i handlowcy starają się minimalizować negatywny wpływ kryzysu i spadające nastroje konsumentów. Producenci zdając sobie sprawę z kłopotów ze zbytem swoich towarów nie podnoszą cen, czasem wręcz starają się je obniżać poszukując oszczędności w firmach lub proponując nieco prostszy czyli tańszy asortyment. Sprzedawcy natomiast "ratują się" wcześniejszymi promocjami i wyprzedażami, co choć ogranicza nominalny wynik sprzedaży, to pozwala na utrzymanie jej dodatniej dynamiki, a jednocześnie pozwala na opróżnienie magazynów z droższych towarów zamawianych w okresie prosperity.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12608

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane