REKLAMA
REKLAMA

Szkolenie nowych pracowników kosztuje co najmniej kilkanaście tysięcy zł

Autor: dla handlu.pl 21 kwietnia 2009 09:06

Kryzys może być doskonałym impulsem wspomagającym rozwój przedsiębiorstw. To dobry czas na zmiany profilu firmy, przewartościowanie zakresu swoich usług czy wytwarzanych towarów. Jednak dwa razy trzeba zastanowić się nad zwalnianiem pracowników, bo szkolenie nowych jest kosztowne - przekonują specjaliści z firmy Verbis.

REKLAMA

- Maksymalne wykorzystanie potencjału firmy, cięcia nieracjonalnych kosztów, oraz wewnętrzny dialog w firmie to jedyna recepta na przetrwanie każdej burzy - instruuje Tomasz Król ekspert z katowickiej firmy doradczej VERBiS - Cięcia nie powinny jednak oznaczać zwolnień pracowników. Proces rekrutacji pracownika oraz jego szkolenie jest bardzo kosztowny, ich zwolnienie jest więc tylko pozorną oszczędnością, bo kiedy sytuacja gospodarcza się zbilansuje przedsiębiorstwo będzie musiało ponieść większe koszty związane z ponowną rekrutacją, niż gdyby stanowiska utrzymano w okresie złej koniunktury - dodaje Król.

Koszt pozyskania jednego pracownika jest trudny do jednoznacznego oszacowania i zależy w dużej mierze od branży i rodzaju poszukiwanego fachowca. Oprócz samej rekrutacji trzeba ponieść wydatki na szkolenie nowego pracownika (1-6 miesięcy), organizację jego stanowiska pracy, przydzielenie mentora, który część własnej pracy poświęca na szkolenie. Trzeba też liczyć się z mniejszą efektywnością nowego pracownika w pierwszych tygodniach pracy. - Wszystko to sprawia, że firma inwestuje w nowego członka załogi od 10.000 do 40.000 zł. Warto więc rozsądnie renegocjować stawki z pracownikami. Zespół, który przetrwa trudne czasy może w przyszłości więcej osiągnąć - mówi Tomasz Król.

Rozprzestrzeniająca się wśród pracowników panika ma destrukcyjny wpływ na działanie przedsiębiorstwa. Pracownicy powinni być na bieżąco informowani o sytuacji firmy, należy więc szczerze mówić o problemach i koncepcjach zarządu. Ponieważ ludzie to również umiejętności, wiedza i doświadczenie, dlatego dialog może zaowocować nowymi, usprawniającymi działanie przedsiębiorstwa rozwiązaniami.

Sytuacja kryzysu wymaga jednak elastyczności ze strony pracownika, powinien on podjąć gotowość do zmian zakresu dotychczasowych obowiązków lub przejęcia części obowiązków innych pracowników, pozwalając pełniej wykorzystać potencjał firmy. Czasem lepiej również przeczekać niekorzystny okres godząc się na zmniejszenie czasu pracy i w rezultacie nieco niższe zarobki, niż stracić posadę pozbawiając się źródła utrzymania.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12889

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA