Tylko sprawdzona franczyza pomaga przetrwać gorszy okres

Autor: Marcin Szczepański, dlahandlu.pl 6 sierpnia 2009 09:17

Tylko sprawdzona franczyza pomaga przetrwać gorszy okres

W czasach kryzysu dostrzegalny jest wyraźny zwrot w kierunku działalności franczyzowej. - Taki kierunek działania wydaje się być zupełnie naturalny w sytuacji, gdy dostęp do źródeł finansowania jest utrudniony. Franczyzobiorcy i ich środki finansowe stają się wtedy bardzo pożądanym narzędziem umożliwiającym wielu firmom utrzymanie tempa rozwoju a niekiedy wręcz ucieczkę spod noża bankructwa - przyznaje Andrzej Krawczyk, partner zarządzający Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Jego zdaniem franczyza może okazać się szczególnie pomocna w przetrwaniu kryzysu w branży spożywczej. - Narastająca presja konkurencyjna powoduje, że właściciele niezrzeszonych sklepów stają przed wyborem: albo zamknięcie sklepu albo przystąpienie do jednego z ponad trzydziestu systemów franczyzowych działających w tej branży. I coraz częściej decydują się na tą drugą opcję. Dzięki temu w miejsce utraconej niezależności otrzymują narzędzia umożliwiające poprawienie rentowności ich biznesu a tym samym możliwość przetrwania na rynku - podkreśla.
Według niego należy jednak pamiętać o pewnej, bardzo ważnej zasadzie. - A mianowicie, że sieć franczyzową można rozwinąć jedynie wtedy, gdy licencja na biznes, która jest oferowana sprawdziła się wcześniej w praktyce biznesowej. Innymi słowy biznes, który ma być prowadzony na jej podstawie okazał się być rentowny - podkreśla partner zarządzający ARSS. Okazuje się, że w Polsce nie jest to częsta praktyka. - Polskie firmy rozpoczynają rozwój poprzez franczyzę średnio już po 5,5 roku działalności, podczas gdy na rozwiniętych i dojrzałych rynkach zachodniej Europy ta średnia wynosi 10-11 lat, czyli dokładnie o 100% więcej. Co więcej, większość polskich franczyzodawców deklaruje, że budowę sieci franczyzowej rozpoczęło równolegle z budową własnego biznesu. Czyli, innymi słowy, ktoś ma pomysł na biznes, zaczyna go realizować i równocześnie zaczyna sprzedawać licencję na działanie pod swoją marką i w oparciu o know-how, które nie miało jeszcze szansy obronić się w praktyce - zauważa Andrzej Krawczyk.

  • innowacja 2009-08-09 23:43:37

    Franczyza jest dobra, ale nie każda, bo jak to się ma do KODAKA, kiedy "rynek" z rolek przeszed na DIGI?

    Ludzie przestali robić zdjęcia, a Franczyzobiorcom kodak Express spadły znacznie obroty, a KODAK nic nowego co mogło doraźnie pomóc franczyzobiorcom (ok. 350 w Polsce) nie zaproponował! Spożywcza franczyza być może jest ok, bo ludzie zawsze będą jeść. A system franczyzowy pozwoli franczyzobiorcy taniej kupować i sprzedawać w lepszej jakości.



    A czym jest zasada "sieć franczyzową można rozwinąć jedynie wtedy, gdy licencja na biznes, która jest oferowana sprawdziła się wcześniej w praktyce biznesowej" to co mogą powiedzieć franczyzodawcy w nieruchomościach, którym obroty spadły po 80% lub więcej!?

    "Polskie firmy rozpoczynają rozwój poprzez franczyzę średnio już po 5,5 roku działalności" uff moja ma już 11 więc mogę ruszać!:)

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12438

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane