Właściwe badanie opinii klientów pozwala znaleźć niszę rynkową

Autor: Harvard Business Review 7 września 2009 14:02

Podstawowe procesy w działalności sieci handlowych to: sondowanie opinii klientów, planowanie asortymentu, zarządzanie efektywnością i planowanie strategiczne - uwaźają analitycy amerykańskich firm konsultingowych Marakon i Enfatico.

Proces sondowania opinii klientów odpowiada na następujące pytania: Kto robi zakupy w naszych sklepach? Co kupują nasi klienci? Jak bardzo są zadowoleni z naszych usług? Kim są nasi najbardziej dochodowi kupujący? To właściwe pytania, ale lepiej byłoby zadać inne: Dlaczego ludzie robią zakupy w naszych sklepach? Co kupują u konkurencji? Jak ma się nasza oferta do ich potrzeb? Kim potencjalnie są najbardziej dochodowi klienci, których możemy pozyskać? Odpowiedzi na tego rodzaju pytania dostarczają sieciom detalicznym informacji niezbędnych, by wykryć i wykorzystać wolną przestrzeń rynkową oraz określić, które koszty można zredukować, aby utrzymać poziom marż, nie powodując obniżenia sprzedaży.

Dla większości sieci detalicznych planowanie asortymentu to proces polegający na zwiększaniu zamówień produktów, które się sprzedają, i redukowaniu zamówień tych, które nie znajdują nabywców. Podczas recesji proces planowania asortymentu powinien być jednak podporządkowany odpowiedziom na cztery następujące pytania: Które linie asortymentowe należałoby rozszerzyć z uwagi na ich dużą wolną przestrzeń rynkową i wysoką bieżącą produktywność (przychody ze sprzedaży i zyski w przeliczeniu na jednostkę powierzchni)? Które z nich należałoby ograniczyć, gdyż perspektywy w obu obszarach są mało obiecujące? Które należałoby ulepszyć, ponieważ cechuje je niska produktywność, ale duża wolna przestrzeń rynkowa? I które należy pozostawić w obecnej postaci, bo ich produktywność jest wysoka, ale nie dysponują obiecującą wolną przestrzenią? Dla każdej kategorii produktów handlowcy powinni umieć opracować mapę planowania asortymentu, uwzględniającą odpowiedzi na powyższe pytania. Tworzenie takich map to dla handlowców praktyczny sposób na uniknięcie rutynowych decyzji bazujących na danych z poprzedniego okresu, z których składa się tradycyjny proces planowania asortymentu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8226

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.