REKLAMA
REKLAMA

Wygoda najważniejsza przy wyborze sklepu

Autor: Ludzie i Pieniądze 12 czerwca 2009 10:08

W wywiadzie dla magazynu Ludzie i Pieniądze Piotr Haman z firmy Marchendiser opowiada o tym jakie sklepy i jakie towary klienci wybierają najchętniej.

REKLAMA
Po kraju się niesie: u nas najtaniej. Od jajek po hi-fi. Drogie zakupy - dla idiotów.

- Jeżeli ktoś systematycznie kupował w luksusowym Piotrze i Pawle czy Almie, to ciężko będzie mu zrezygnować. Polacy szybko się przyzwyczajają do marek z wyższej półki. Nie chcą się z nimi rozstawać. Chyba że ktoś straci pracę, wtedy nie ma wyjścia. Ale w Polsce nie cena jest najważniejsza przy wyborze sklepu.

A co jest?

- Wygoda. Jeżeli sklep jest blisko, ma sympatyczną obsługę, jest czysty i dobrze zorganizowany, to wcale nie musi być tani. Im bardziej zamożne społeczeństwo, tym cena odgrywa mniejszą rolę.

Co to znaczy dobrze zorganizowany?

- Gdy klient ma łatwą orientację. Wchodzimy, wybieramy, idziemy do kasy. My jesteśmy zadowoleni, sklep też.

Wchodzi pan do hipermarketu. Wszystkie proszki powinny być w jednym miejscu?

- Tak. Ale zadaję pytanie - czy wszystkie proszki do białego prania powinny być razem?

Pan żartuje?

- Nie. Ja jestem zwolennikiem układania proszków według producentów, a nie typów. W chemii gospodarczej Polacy są bardziej przyzwyczajeni do marki. Prędzej do prania białych rzeczy kupimy proszek do ubrań kolorowych, ale tej marki, którą lubimy, niż właściwy, ale zrobiony przez innego producenta.

I pan ten niemądry nawyk wzmacnia.

- W dobrze zorganizowanym sklepie pewne produkty są blisko innych - tak jak się ludziom kojarzy, jak jest klientom wygodnie. Na przykład paluszki, orzeszki, chipsy - koło piwa. A pieczywo - na końcu sklepu, jeśli tam go nie będzie, klient się zdenerwuje. Także zmiany ekspozycji irytują klientów. A jak klient zirytowany, to pójdzie gdzie indziej. W sklepie wszyscy reagujemy tak samo.

Czyli?

- Tak samo oglądamy towary na półkach. Na jednym produkcie jesteśmy w stanie skupić uwagę przez jakieś 3 sekundy. Na jednym regale 10 sekund. Patrzymy na wysokości wzroku, czyli 165 cm, plus-minus 10 cm. Najgorsze są półki na dole i powyżej 1,8 metra. Najlepsza półka generuje pięciokrotnie większą sprzedaż niż najgorsza. Przedstawicielom handlowym zależy, żeby się znaleźć na lepszej półce. Nie zawsze robią to uczciwie.

Co pan ma na myśli?

- Przestawiają produkty.

Przychodzi przedstawiciel handlowy, rozgląda się na boki i zaczyna bobrować na półkach?

- Przestawia produkt konkurentów niżej albo spycha na boki, by jego produkt dominował na półce. Niektóre sklepy zaczęły interweniować.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12493

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA