Żabka ma zapłacić 1,5 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd

Autor: portalspozywczy.pl 7 sierpnia 2009 12:24

UOKiK ocenił, że użyte przez sieć sklepów Żabka hasło reklamowe "zamykamy żabki" wprowadzało konsumentów w błąd. Spółka musi zapłacić ponad 1,5 mln zł kary.

Jeżeli reklama powoduje mylne wyobrażenie o produkcie, to wprowadza w błąd i jest nieuczciwą praktyką rynkową. Urząd przypomina, że konsument ma zawsze prawo do pełnej i rzetelnej informacji.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła kampania reklamowa sieci sklepów Żabka prowadzona od września do końca października 2008 roku. Towarzyszące jej hasło: Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki sugerowało zamykanie sklepów tej sieci. Komunikaty te nie zawierały informacji, że w rzeczywistości sieć nie kończy działalności, a hasło dotyczy akcji promocyjnej. Kampania została przeprowadzona w prasie, telewizji oraz w sieci sklepów.

O szczegółach konsumenci mogli dowiedzieć się dzwoniąc pod podany numer infolinii. Zdaniem Urzędu, odesłanie do infolinii mogło sugerować, że dzwoniąc uzyskamy dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie akcji promocyjnej. Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki - zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego.

Prezes Urzędu uznała, że spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła na nią karę w wysokości 1 553 317,81 zł. Ponadto przedsiębiorca musi opublikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz jej sentencję w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Konsument, który został wprowadzony w błąd może dochodzić roszczeń na drodze sądowej, a obowiązkiem przedsiębiorcy jest udowodnić, że udzielił jasnej i rzetelnej informacji. Ponadto sformułowana w ustawie tzw. czarna lista praktyk szczegółowo określa zachowania przedsiębiorców, które mogą w sposób istotny zniekształcać decyzje handlowe słabszych uczestników rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • chrusk 2009-09-02 03:07:05



    Ludzi aktywnych na forum Firma Żabka Polska SA pozbywa się w trybie natychmiastowym co sprzeczne jest ze swobodą wypowiedzi,firma wpędza ajentów w długi od wielu lat w tej chwili pracujemy za 2 złote na godzinę (ajenci swoim pracownikom muszą zapewnić min.socjalne w wysokości 5,5-6,00 na godzinę) a są tacy co dopłacają do tego wspaniałego interesu,gazety chcą o nas pisać a za tydzień się wycofują-mają odgórny zakaz-Żabka posmarowała,znany jest przykład próby przekupstwa znanego mecenasa za wycofanie się z prowadzenia sprawy przeciwko Żabce,układ w Poznańskim Sądzie,śmierć ajenta który niedawno powiesił się z powodu długów: www.mojagdynia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=312:tragedia-w-gdyskiej-qabceq&catid=2:aktualnoci&Itemid=34 do tego doprowadza ta firma-a ironią jest przyznanie tej firmie tytułu solidnego pracodawcy roku to jakby morderca został oficjalnie księdzem

  • ajent 2009-08-26 02:54:58

    www.ajenci.fora.pl

  • chrisso 2009-08-07 15:51:38

    Owszem, byłem przekonany, że zamykają sieć, ale w jaki sposób mogło mi to zaszkodzić? Zaiste, wyroki UOKiK są niezbadane... i chore od początku do końca. Straty mogła i prawdopodobnie poniosła sama sieć, bo kiedy się dowiedziałem, że zamykają, to pomyślałem, że już tylko remanenty końcowe im zostały i nie ma po co tam wchodzić. Wiem, że niektórzy klienci mogli pomyśleć, że skoro zamykają, to będzie wyprzedaż... ale kiedy się wchodzi do sklepu i nie ma hasła "OBNIŻKA CEN", "WYPRZEDAŻ", czy podobnego, a do tego ceny widzimy (chyba, że UOKiK uważa konsumentów za debili, którzy nie potrafią czytać), to jest jasne, że nikt szkody ponieść nie mógł. Oczywiście, jak się dowali sieci 1,5 mln, to szkody będą i dla właściciela i dla "przywiązanych" klientów, na których odbiją się lekkie podwyżki. Przy większych pewnie zaczną kupować gdzie indziej, ale czasem jest to najbliższy sklep i dla osób starszych, albo niepełnosprawnych, to może mieć akurat znaczenie. I tak urzędnicy po raz kolejny biorą sprawy w swoje ręce chcąc zaprowadzić za wszelką cenę socjalizm...

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10467

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane