Ekspert: Współczesny Święty Mikołaj jak Myszka Miki i Darth Vader

Autor: PAP 23 grudnia 2017 09:40

Ekspert: Współczesny Święty Mikołaj jak Myszka Miki i Darth Vader Fot. Shutterstock.com

Dzisiejszy Święty Mikołaj z reklam i wizerunków, jakie funkcjonują w kulturze popularnej, zaczyna nieco przypominać symulakrum, tak jak Myszka Miki czy Darth Vader – uważa dr hab. Marcin Kępiński z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego.

Jego zdaniem, współczesna kultura popularna przekracza wszelkie granice, łamie wszelkie bariery estetyczne czy semantyczne. "I współczesny Święty Mikołaj tak naprawdę ma niewiele wspólnego z prawdziwą postacią z hagiografii" - dodaje Kępiński.

Przypomniał, że św. Mikołaj żyjący na przełomie III i IV wieku, biskup Miry z terenów dzisiejszej Turcji, był według hagiografów bardzo skromnym człowiekiem. Był bardzo dobry dla jemu współczesnych, dla swoich sąsiadów, stąd powstały liczne legendy o jego dobroci i niesieniu pomocy, zwłaszcza ubogim.

"Natomiast - jak sądzę- do głowy by mu nie przyszło, że zrobi tak oszałamiającą karierę w reklamie i marketingu. Dzisiaj postać Świętego Mikołaja, którą znamy z reklam coca-coli sięga do lat 30. XX wieku, kiedy zaczęto wykorzystywać obrazy malowane przez Huddona Sundbloma" - wyjaśnił antropolog.

Jego zdaniem, ten Święty Mikołaj, jakiego dzisiaj znamy, to jest tylko i wyłącznie wyobrażenia tego artysty, autora ponad 40 obrazów olejnych, które malował przez ponad 30 lat. "Stworzony przez niego wizerunek na obrazach olejnych jest to starszy mężczyzna, z białą brodą, w czerwonym ubraniu, koniecznie w czapce, z rumianymi policzkami" - zaznaczył.

Jak dodał, był to wizerunek sąsiada i przyjaciela tego artysty, a kiedy ten zmarł Sundblom portretował sam siebie, domalowując sobie na obrazach długą białą brodę.

Antropolog podkreślił, że wizerunek Świętego Mikołaja z kreacji Sundbloma wykorzystuje pewne wcześniejsze elementy, być może jemu także znane, a funkcjonujące w kulturze, także amerykańskiej. W tym elementy z wizerunku Świętego Mikołaja stworzonego w okresie wojny secesyjnej.

"Z tym, że wtedy Święty Mikołaj nie miał czerwonego płaszcza, nie miał długiej białej brody, był owszem starszym mężczyzna z bokobrodami, ale był wykorzystywany bardziej propagandowo niż reklamowo" - zaznaczył.

"Zaryzykowałbym takie stwierdzenie, że dzisiejszy Święty Mikołaj z reklam i wizerunków jakie funkcjonują w kulturze popularnej, zaczyna nieco przypominać symulakrum, tak jak Myszka Miki czy Darth Vader" - podsumował dr hab. Marcin Kępiński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    4,89

  • Min

    3,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8398

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 690655

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane