Analityk: Biedronka ma przed sobą trudne miesiące

Spadek marży oraz wyniku EBITDA Biedronki jest najwyższy od momentu gdy Biedronka zaczęła mieć problemy. Jak wyjaśnia w komentarzu Kamil Szlaga „konsensus oczekuje obecnie spadku EBITDA Jeronimo Martins o 1 proc. r./r. w całym 2014 r., ale oczekujemy dalszych obniżek konsensusu dla spółki po wynikach na ten rok oraz kolejne lata w szczególności."
„Biedronka musi zrewidować w dół dynamiki rozwoju sklepów, aby zmniejszyć kanibalizację. Wyniki Biedronki są negatywne dla Emperii oraz Eurocash. Z drugiej strony uważamy, że każdą słabość kursu Eurocash powinno się wykorzystać do zakupów ponieważ rynek oczekuje poprawy EBITDA r./r. O 3 proc. w całym 2014 i spółka nie tak dużych problemów z rozwojem formatów jak Biedronka" - komentuje analityk Trigon Dom Maklerski S.A.
Zdaniem Kamila Szlagi „po raz kolejny zarząd Jeronimo Martins uspokaja, że panuje nad sytuacją, ale wyniki sprzedaży tego nie potwierdzają i trudno oczekiwać przełomu w najbliższych kwartałach."
„Po ostatnich zmianach w zarządzie nie widać zmian w sklepach. Jak już wiele razy pisaliśmy: Biedronka ma problem z formatem i przy obecnym nasyceniu sklepów (liczba SKU) trudno wprowadzać zmiany bez zmniejszenia innych kategorii. Model biznesowy Biedronki opiera się na wysokiej rotacji małej ilości towaru w sklepie, a zmiany w kierunku ciekawszej, szerszej oferty będą trudne i długotrwałe" - pisze w komentarzu (do konferencji JM) analityk Trigon Dom Maklerski S.A.
I dodaje: „Po nasyceniu mniejszych miast, Biedronka musi zaoferować coś więcej, żeby zachęcić klientów wielkomiejskich, ale na razie brak pomysłu na taki rozwój. Konsensus stopniowo, ale systematycznie obniża swoje oczekiwania odnośnie JM i ten trend będzie zapewne kontynuowany."
Przypomnijmy, że w III kwartale 2014 r. sprzedaż like-for-like Biedronki spadła o 1,3 proc. Od początku roku sprzedaż like-for-like dyskontowej sieci zmalała łącznie o 1,2 proc.
Przychody ze sprzedaży Biedronki w ujęciu całościowym wzrosły w trzecim kwartale o 10,9 proc. względem tego samego okresu w 2013 r. Od początku roku sprzedaż sieci poprawiła się względem analogicznego okresu przed rokiem o 9,7 proc. Wyniosła ona 6,191 mld euro.