PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

PRCH: 2019 r. należał do parków handlowych; 20 debiutów, ale New Look, Cubus i Zarina opuściły Polskę

Autor: pr, dlahandlu.pl 12 marca 2020 13:31

W 2019 roku oddano do użytku 268 000 mkw. GLA nowej powierzchni handlowej. W sumie to 16 nowych obiektów handlowych w całej Polsce - wynika z publikacji PRCH Retail Research Forum.

W 2019 r. wzrósł udział powierzchni formatu parków handlowych, które na przestrzeni lat 2014 - 2019 zanotowały dynamikę wzrostu na poziomie 33%. W 2019 roku oddano do użytku 268 000 m2 GLA nowej powierzchni handlowej. W sumie to 16 nowych obiektów handlowych w całej Polsce. Największym i najbardziej oczekiwanym otwarciem 2019 roku było otwarcie Galerii Młociny (76 000 m2 GLA). Wśród większych nowo wybudowanych obiektów handlowych wymienić należy także Starą Ujeżdżalnię w Jarosławiu (28 500 m2 GLA), Silesia Outlet w Gliwicach (12 000 m2 GLA), a także Tkalnię w Pabianicach (12 000 m2 GLA).

W 2019 roku kontynuowany był również trend związany z rozbudową istniejących już obiektów handlowych. Stanowiły one około 25% całej nowej podaży oddanej do użytku w minionym roku. Dwie największe rozbudowy jakie ukończone zostały w 2019 roku to powiększenie Morskiego Parku Handlowego o 16 500 m2 GLA oraz CH Janki o 12 000 m2 GLA. Co ważne, oprócz dwóch wspomnianych rozbudów, w 2019 roku ukończono aż 15 innych modernizacji i przebudów obiektów - od 1000 do 9000 m2 GLA.

Obecnie w budowie znajduje się około 420 000 m2 GLA, z czego ponad 70% nowej podaży stanowią obiekty handlowo-usługowe w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. 95% tej powierzchni to obiekty nowe. W 2019 roku powitaliśmy ponad 20 nowych marek na rynku, m.in. takie jak Sloggi, MyShoes czy Under Armour.

Pożegnaliśmy za to m.in. marki Zarina, Cubus i New Look. Sytuacja wygląda również dość stabilnie w zakresie wskaźników odwiedzalności, a także obrotów centrów handlowych.

Średnia miesięczna liczba odwiedzin w centrach handlowych była o 4% wyższa od średniej z 2018 roku. Zgodnie z sezonową tradycją, rekordowym miesiącem był grudzień, kiedy to liczba odwiedzin w centrach handlowych była wyższa o 28% wobec średniej z całego roku.

Po trudnym 2018 roku, w którym weszło w życie ograniczenie handlu w niedziele, ustabilizowały się również wskaźniki obrotów. W 2019 roku notujemy średnio 1% wzrost wobec roku poprzedniego, który jest zróżnicowany w zależności od wielkości i usytuowania obiektów. Szczególną uwagę należy jednak zwrócić na dwie kategorie handlowe, które zanotowały największe wzrosty - kategoria rozrywkowa, po wyraźnych kłopotach w 2018 roku, zanotowała na koniec 2019 wzrost na poziomie 12%, a także gastronomia notująca w ubiegłym roku wzrost na poziomie 10%, co potwierdza trend.

W 2019 wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości komercyjne wyniosła ponad 7,6 mld euro. W samym sektorze handlowym było to 1,9 mld euro. Zdaniem ekspertów, to dobry wynik, porównywalny do dobrze ocenianych lat 2015-2017.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6026
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,79

  • Śr

    0,97

  • Min

    0,79

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.