Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Po co Nestle, Auchan i Danone wyrzucały pieniądze na badania, skoro nie potrafią rozpoznać megatrendu?

Firmy z obszaru FMCG od lat wydają ogromne kwoty na badania co jest trendem dziś i co stanie się nim jutro. Ankietują konsumentów, śledzą zachowania w internecie, zatrudniają futurologów. Potem deklarują zgodnie z zapotrzebowaniem, że wyznają te same wartości co my - ich konsumenci. Dlaczego więc Nestle, Danone, Auchan, Decathlon, Leroy Merlin nie są w stanie przyzwoicie odpowiedzieć na megatrend "StandwithUkraine"?
Reklama

Danone promuje niemarnowanie żywności, wprowadza żywność roślinną, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko i odpowiedzieć na potrzeby fleksitarian. Firma ma także strategię przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystanie plastiku. 

Gdy jednak przychodzi do rozmów o wycofaniu się z rynku rosyjskiego prezes firmy wskazuje na odpowiedzialność wobec rosyjskich pracowników, ale także europejskich dostawców i rolników, dostarczających surowiec.  

Trend "StandwithUkraine" przegrywa w tej sytuacji z faktem, że Danone generuje w Rosji sprzedaż na poziomie ok. 1,4 mld euro, co stanowi aż 6 proc. całkowitych przychodów koncernu (24 mld euro).

Jednocześnie firma wie co to bojkot konsumencki. W 2018 w Maroku trwające ponad sześć miesięcy protesty przeciwko wszechogarniającej drożyźnie, dotknęły marokańską filię grupy Danone - Centrale Laitière. W ciągu pół roku, obroty filii spadły o 50 proc. - podała wówczas Polska Izba Mleka. W mediach społecznościowych rozwinęła się wówczas ostra kampania przeciwko Danone, oskarżająca grupę o wyśrubowane ceny produktów.

Także Auchan odpowiada na potrzeby konsumentów. Wstawia do sklepów butelkomaty, rozwija usługi e-commerce. W Portugalii uruchomił nawet test usługi Auchan Live, która dostarczy znudzonym klientom hipermarketów niezapomnianych doświadczeń zakupowych. W Polsce do 2026 roku firma chce spełnić zobowiązania poprawy dobrostanu kurcząt.

Nestle także inwestuje w roślinne zamienniki tuńczyka, jaj czy krewetek - bo to jest modne i dobrze brzmi na prezentacji. Firma szuka  też pomysłów na recykling folii po chipsach i płatkach. W 2021 roku Nestle zadeklarowało, że usunie 59 mln łyżeczek cukru i 3 mln łyżeczek soli z płatków śniadaniowych, by ich konsumenci byli zdrowsi.

Jakie marki należą do Nestle w Polsce?

Jednocześnie w 2021 roku ponad 50 organizacji z 18 krajów zwróciło się do Nestle z listem otwartym nawołującym do zaprzestania sponsorowania reżimowych mediów białoruskich, w których koncern według obliczeń wydawał ok. 1,5 mln dolarów miesięcznie. Od tamtej pory nie pojawiły się żadne informacje, aby ten apel był skuteczny. 

Możemy zatem uznać, że zapewne i tym razem apel i bojkot konsumentów polskich i zachodnioeuropejskich nie będzie skuteczny ani wobec Danone'a, Auchan, Leroy Merlin czy Nestle. Firmy policzyły bowiem co im się bardziej opłaca. Będą zatem liczyć pieniądze spływające z rosyjskich oddziałów i karmić nas opowieściami o "wartościach", "autentyczności", "walce o klimat, nasze zdrowie i dobrostan zwierząt". Nam jako konsumentom pozostaje tylko pytanie, ile warte są ich "wartości".

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (8)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum