Analityk: dla spółek handlowych ważniejszy od zysków jest przypływ gotówki

Autor: wnp.pl 2 grudnia 2010 11:28

Analityk: dla spółek handlowych ważniejszy od zysków jest przypływ gotówki

Zdaniem Romana Przasnyskiego, analityka Open Finanse w przypadku większości spółek zajmujących się handlem w czwartym kwartale daje się zaobserwować wyraźny, sięgający od 17 do 30 proc. w porównaniu do trzeciego kwartału, wzrost przychodów ze sprzedaży.

- Od tej zasady bywają też wyjątki, czyli sytuacje, gdy w trzech ostatnich miesiącach roku przychody ze sprzedaży zdecydowanie spadają. I nie jest to zniżka o kilka, lecz kilkanaście, a nawet 30 proc. - twierdzi analityk.

Tak stało się w ubiegłym roku w przypadku efektu, który jednak miał nadzwyczaj udany trzeci kwartał. Takie sytuacje zdarzają się także potentatom, takim jak Emperia, której przychody w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku zwiększyły się o zaledwie 2 proc., czy Eurocash, który zanotował ich 11 proc. spadek.

Przed nami święta , czyli czas wzmożonej konsumpcji. Analityk zwraca jednak uwagę, że to głównie obiżki i promocje przyciągają klientów. To powszechne zjawisko w Stanach Zjednoczonych. - Często dla handlowców liczy się nie tyle zysk, ale przede wszystkim przychód. Firma bez zysku może radzić sobie dość długo. Bez przypływu gotówki, nie przetrwa. Być może za oceanem potrafią lepiej godzić i jedno i drugie, przynajmniej w handlu - dodał analityk.

Zdaniem Romana Przasnyskiego, dobrą ilustracją zjawiska może być przykład Almy. W przypadku tej spółki, prowadzącej sieć delikatesów, charakteryzującej się niewielkimi obrotami i tym, że od kilkunastu kwartałów niemal nieprzerwanie ponosi stratę z działalności, średnia grudniowa stopa zwrotu jest wyższa, niż dla bez porównania od niej większych i zyskownych Emperii i Eurocash.
Co ciekawe, kurs akcji Almy, która w ostatnim kwartale ubiegłego roku poniosła stratę największą w ciągu kilku ostatnich lat, wzrósł w grudniu 2009 roku o 14,5 proc., w styczniu następnego roku zwiększył się o dalsze 9,5 proc., a w lutym skoczył o kolejne 20 proc. Tak świetnej passy nie miała w tym czasie żadna ze spółek tej branży.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6846

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.