PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

EY: Łańcuchy dostaw słabym ogniwem gospodarki, ale są sposoby by je wzmacniać

Autor: dlahandlu.pl 24 marca 2020 11:44

W dzisiejszym świecie Łańcuchy Dostaw są bardziej skomplikowane i najmniej elastyczne niż kiedykolwiek przedtem. Poprzez globalny wpływ pandemii i decyzje poszczególnych krajów związane z wprowadzeniem stanów zagrożenia epidemiologicznego związanego z koronawirusem, dotknięty zostanie niemal każdy przedsiębiorca z przeróżnych dziedzin działalności. Do tego dochodzą nieprzewidziane zachowania konsumentów, którzy w emocjach dokonują irracjonalnych decyzji zakupowych. Stwierdzenie, że Łańcuch Dostaw jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo, nabiera nowego znaczenia – ocenia Anna Paradowska, Menedżer, Dział Doradztwa Biznesowego EY.

- Nie tylko fabryki zlokalizowane w Chinach zostały dotknięte przez zamknięcia i kwarantanny. Produkcje w innych krajach również zmagają się z brakami kluczowych komponentów. Ponadto, wielu przedsiębiorców opiera się tylko na ograniczonej liczbie dostawców, redukując przy tym maksymalnie swoje poziomy zapasów, zwłaszcza poziom zapasów bezpieczeństwa – wymienia ekspertka.

Nad czym zatem powinny zastanowić się firmy, aby ocenić ryzyko wpływu pandemii na ich działalność w krótkim terminie oraz wdrożyć skuteczne środki ochrony na przyszłość?

Oto kilka propozycji, które przedstawia EY:

1.       Zakupy:

a. Przejrzyj listę swoich dostawców- kto z nich wytwarza elementy krytyczne do zachowania ciągłości biznesowej? Jaki jest stan ich zapasów?

b. Dla ilu moich produktów/komponentów są dostępne zamienniki? Kto może mi je dostarczyć?

c. Jaka jest kondycja finansowa moich dostawców, czy możemy wdrożyć środki zapewniające ciągłość współpracy?

2.       Planowanie:

a. Przejrzyj portfolio produktowe oraz swoich klientów w celu ustalenia priorytetów. Kogo powinieneś zaopatrzyć w pierwszej kolejności?

b. Jak elastyczne są Twoje narzędzia do planowania? Czy jesteś w stanie dopasować cykl planistyczny do zmian i szybko reagować na stale pojawiające się nowe informacje?

3.       Produkcja i dystrybucja:

a. Na jak długo jestem w stanie zapewnić ciągłość produkcji dla kluczowych produktów, aby spełnić oczekiwania moich najważniejszych klientów?

b. Jaki jest skład produktowy (BOM) pod względem krytyczności poszczególnych składników? Wyznacz je wraz z identyfikacją alternatyw.

- Kryzys i związane z nim wyzwania zmuszają przedsiębiorców do podjęcia natychmiastowych, doraźnych działań w celu szybkiej oceny ryzyka w Łańcuchu Dostaw. Jednak w dłuższej perspektywie należy zadać kluczowe pytanie - jak mogę zapewnić płynność biznesu i przygotować operacje firmy na podobne zawirowania? Budowanie odpornego Łańcucha Dostaw to wyważenie szybkich efektów i korzyści z długoterminową, ugruntowaną wytrzymałością i transparentnością. Jest to możliwe do osiągnięcia, szczególnie przy wykorzystaniu dostępnej technologii, automatyzacji czy odpowiedniej strategii zakupowej. Następujące na świecie wydarzenia takie jak: epidemie, klęski żywiołowe, terroryzm, zamieszki, cyber ataki, wpisują się już niestety w codzienność działalności biznesowej, stając się normą. Obecny kryzys udowodnił, że delikatność Łańcucha Dostaw to obszar, który niejednokrotnie, po wyciągnięciu wniosków, będzie podlegał w firmach dyskusji i zmianom w nadchodzących, może już nie w latach a w najbliższych miesiącach – podsumowuje Anna Paradowska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6026
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,99

  • Śr

    4,44

  • Min

    3,29

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.