PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

EY: Zatory płatnicze mogą się szerzyć równie łatwo jak wirus

Autor: dlahandlu.pl 26 marca 2020 13:03

Utrata płynności jest głównym powodem bankructwa przedsiębiorstw, a zatory płatnicze i ich transmisja w ramach łańcucha wartości jest równie łatwa, jak w przypadku panującego wirusa – ocenia Wojciech Sosnowski, CFA Menedżer, Dział Doradztwa Transakcyjnego, Zespół Doradztwa w Procesach Pozyskania Finansowania i Restrukturyzacji EY. Ekspert radzi, jak zarządzać swoją płynnością.

Menedżer EY ocenia, że restrykcje wprowadzane przez polski rząd, mające na celu ograniczenie skali pandemii COVID-19, a także rosnąca obawa społeczeństwa przed zarażeniem, skutkują często drastycznym spadkiem poziomu dotychczas osiąganej sprzedaży przez wielu przedstawicieli branży handlowej i tym samym negatywnie wpływają na ich sytuację płynnościową. - Planowane przez ustawodawcę rozwiązania antykryzysowe mogą okazać się niewystarczające w sytuacji niemal całkowitego ograniczenia skali prowadzonej działalności handlowej i jednoczesnej konieczności regulacji bieżących zobowiązań. Utrata płynności jest głównym powodem bankructwa przedsiębiorstw, a zatory płatnicze i ich transmisja w ramach łańcucha wartości jest równie łatwa, jak w przypadku panującego wirusa – mówi Wojciech Sosnowski.

EY rekomenduje podjęcie działań zmierzających do usystematyzowania podejścia do zarządzania płynnością. Realizacja poniższych czynności powinna pozwolić na ograniczenie ryzyka wystąpienia problemów z płynnością lub ich natychmiastową identyfikację i tym samym bezzwłoczne poszukiwanie i podjęcie odpowiednich działań naprawczych.

EY proponuje następujące działania:

· Planowanie i bieżący monitoring przepływów pieniężnych w krótkich (tygodniowych) okresach, mające na celu maksymalizację stanu posiadanej gotówki i optymalne zarządzanie kapitałem obrotowym (prognozy powinny być przygotowywane w kilku scenariuszach rozwoju sytuacji, z uwzględnieniem możliwych reakcji partnerów handlowych);

· Wykorzystanie dostępnych limitów kredytowych, odnowienie akredytyw i gwarancji;

· Odwołanie lub przesunięcie w czasie mniej istotnych zakupów oraz wydatków inwestycyjnych;

· Ustalenie priorytetów co do płatności pod kątem minimalizacji wpływu braku dostaw lub usług na prowadzoną działalność;

· Redukcja kosztów i wydatków operacyjnych (np. wprowadzenie wynagrodzenia postojowego w przypadku braku możliwości prowadzenia normalnej działalności operacyjnej);

· Monitorowanie i natychmiastowe złożenie wniosków o wsparcie w ramach udostępnianych przez rząd rozwiązań antykryzysowych w zakresie poprawy płynności (w tym dopłaty do wynagrodzeń, przesunięcie płatności danin publicznych);

· Identyfikacja możliwości pozyskania dodatkowego finansowania zewnętrznego (np. w oparciu o aktywa które nie są przedmiotem zabezpieczenia);

· Identyfikacja składników majątku, które nie są kluczowe dla działalności operacyjnej i ich ewentualne zbycie;

· Renegocjacja terminów spłat obecnego finansowania oraz prowadzenie otwartej komunikacji z instytucjami finansującymi w zakresie aktualnej sytuacji finansowej, co pozwoli na bieżąco adresować pojawiające się problemy i wspólnie poszukiwać dostępnych rozwiązań.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5861
Ilość aktualnych ofert: 516776

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,29

  • Śr

    4,31

  • Min

    3,48

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.