Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

GlobalData: Brytyjczycy coraz częściej robią posiłki w domu, spada liczba zamawiających na wynos

Trendy prozdrowotne wśród konsumentów w Wielkiej Brytanii doprowadziły do tego, że wzrasta liczba osób przygotowujących posiłki w domu, co przekłada się między innymi na poprawę sprzedaży naczyń kuchennych oraz spadek liczby osób kupujących żywność na wynos. Sklepy spożywcze wykorzystują preferencje kupujących do zdrowego odżywiania i zapełniają swoje półki produktami „wolnymi od”, np. bezglutenowymi czy bez cukru – informuje GlobalData.
Reklama

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez GlobalData, w ciągu ostatnich 12 miesięcy więcej kupujących w Wielkiej Brytanii przygotowało posiłek w domu – odsetek ten wzrósł z 78,3 proc. w 2016 roku do 83,8 proc. w 2017 roku. Przyczyną jest zainteresowanie zdrowym żywieniem.

Najnowszy raport firmy "Cooking and Baking 2017" pokazuje, że ten trend zwiększy sprzedaż naczyń kuchennych w Wielkiej Brytanii w ciągu najbliższych pięciu lat. W okresie 2017-2022 sprzedaż wyrobów piekarniczych osiągnie 256 mln funtów (plus 8,8 proc.), a sprzedaż garnków i patelni 805,5 mln funtów (plus 9,9 proc.).

- Pomimo sukcesu internetowych serwisów żywnościowych i dostawczych, takich jak Just Eat - który ostatnio wzmocnił swoją pozycję rynkową dzięki przejęciu dostawcy zdrowej żywności firmy Hungry House - trend zdrowego odżywiania doprowadził do spadku liczby kupujących na wynos, do 56,7 proc. w 2016 r., z 61,8 proc. w 2015 r. – czytamy w raporcie GlobalData.

Zdaniem Sarah Johns, analityka ds. handlu detalicznego w GlobalData, świadomość konsumencka i zainteresowanie zdrowym stylem życia są na porządku dziennym wśród kupujących. Wpływ na to maja między innymi znani szefowie kuchni i opiniotwórcy mediów społecznościowych, tacy jak Jamie Oliver, Joe Wicks i Hemsley + Hemsley, a także inicjatywy publiczne, takich jak kampania rządu Change4Life w Wielkiej Brytanii.

- Aplikacje dostarczające żywność, takie jak Deliveroo i Uber Eats, zapewniają łatwy i wygodny sposób jedzenia, jednak kupujący coraz częściej zdają sobie sprawę, że regularne zamawianie przekąsek na wynos w dłuższej perspektywie nie jest ani zdrowe, ani finansowo zrównoważone – mówi Sarah Johns.

Badania GlobalData potwierdzają również, że kupujący traktują gotowanie w domu jako sposób na zachowanie zdrowia, ponieważ czują, że daje im to większą kontrolę nad tym, co znajdzie się w posiłku. W 2017 r. zgodziło się z tym 67,4 proc. osób, co stanowi wzrost o 12,7 proc. w stosunku do ubiegłorocznej odpowiedzi.

- Sklepy spożywcze wykorzystują preferencje kupujących do zdrowego odżywiania, poświęcając więcej miejsca na półkach na produkty „wolne od" i o zredukowanych składnikach, np. bezglutenowe, bez mleka i bez cukru. Zaczynamy również widzieć, że trend prozdrowotny przenosi się na produkty nieżywnościowe. Np. John Lewis oferuje innowacyjne produkty, takie jak patelnie nieprzywierające, które wymagają mniej oleju i masła – dodaje Sarah Jones.

Wraz z nasileniem się konkurencji na rynku gotowania i pieczenia, detaliści mogą wykorzystać wpływ blogerów żywieniowych i zwiększyć kreatywność swoich treści online, aby zwiększyć zaangażowanie kupujących. Badania GlobalData pokazują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy 45,2 proc. kupujących wyszukiwało przepisy online, a 27,4 proc. przyznało się, że treści społecznościowe zachęciły ich do gotowania.

Inflacja w Zjednoczonym Królestwie osiąga najwyższy poziom od ponad pięciu lat - 3,1 proc. w listopadzie 2017 r. – co sprawia, że budżety gospodarstw domowych są pod ciągłą presją. Więcej konsumentów postrzega gotowanie bardziej jako sposób na zaoszczędzenie pieniędzy niż jako alternatywę dla jedzenia poza domem - odsetek kupujących, którzy zgodzili się z tym stwierdzeniem wzrósł z 51,2 proc. do 68,5 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum