GlobalData prognozuje wojnę cenową na rynku sklepów convenience

Zdaniem ekspertów GlobalData, wraz z konsolidacją branży handlu hurtowego w roku ubiegłym, w 2018 r. nastąpi intensyfikacja konkurencji na rynku convenience. Dzięki fuzji z Bookerem Tesco będzie mogło obniżyć ceny i zwiększyć siłę nabywczą. Doprowadzi to do erozji marży wśród operatorów convenience, a wiele niezależnych sklepów zostanie wypchniętych z rynku.
Analitycy spodziewają się również przyspieszenia homogenizacji sklepów typu convenience, ponieważ wiele z nich idzie w kierunku modelu typu "mini-supermarket". Jest to także spowodowane zmianą zwyczajów zakupowych konsumentów - młodsi klienci coraz częściej korzystają z sklepów typu convenience, aż 25,3 proc. z nich robi w większe zakupy w tych sklepach. W ten sposób placówki convenience przechwytują wydatki dokonywane dotąd w supermarketach. To wpłynie na zmianę ich modelu operacyjnego.
GlobalData prognozuje również, że inflacja nadal będzie wywierała presję na detalistów, w wyniku czego sklepy spożywcze będą poszukiwać sposobów dywersyfikacji działalności oraz pracować nad zwiększeniem gęstości sieci sprzedaży. Dzielenie wynajętej powierzchni z innymi detalistami (niespożywczymi) stanie się normą w modelach biznesowych supermarketów.
Przedkryzysowy oligopol Wielkiej Czwórki (Tesco, Morrisons, Sainsbury's, Asda), który pozwolił utrzymać 4-procentowe marże, został całkowicie zdemontowany, w wyniku czego marże znacznie spadły. Wielu inwestorów ma obawy związane z wejściem w biznes handlu żywnością. Ponadto Brexit "wymusił" reakcję sieci handlowych, które postawiły sobie ambitne cele w zakresie oszczędności i marży. Wzrost kosztów produkcji jest rekompensowany redukcją etatów, poprawą efektywności łańcucha dostaw i innymi działaniami na rzecz oszczędności. Czas pokaże, jak sieci będą funkcjonować w trudnym otoczeniu rynkowym.