Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Gospodarstwa domowe coraz chętniej robią zakupy poza dużymi sieciami handlowymi

Na początku roku gospodarstwa domowe zwiększają, ale nadal jeszcze ostrożnie, wydatki. Wzrostu sprzedaży detalicznej w styczniu 2014 roku nie ma co porównywać, na przykład, ze styczniem 2012 roku, kiedy wyniósł aż 14,3 proc. Warto bowiem pamiętać, że dopiero wychodzimy z osłabienia gospodarczego, a sytuacja na rynku pracy jest ciągle trudna (w styczniu bezrobocie osiągnęło 14 proc.) - komentuje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.
Reklama
Taki wzrost sprzedaży detalicznej jest efektem, z jednej strony oswojenia się przez Polaków z sytuacją na rynku pracy i przekonaniem, że szybko ona się nie poprawi, a z drugiej strony z rosnącymi wynagrodzeniami (w styczniu realnie fundusz płac, jak i wynagrodzenia zwiększyły się o 2,7 proc.).

Gospodarstwa domowe coraz chętniej robią zakupy poza dużymi sieciami handlowymi, co potwierdza wzrost sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 7,5 proc. i relatywnie mniejszy wzrost sprzedaży właśnie w hiper- i supermarketach. Otwarcie się na zakupy potwierdza utrzymująca się wysoka, jak na styczeń, dynamika sprzedaży mebli, sprzętu AGD, RTV i samochodów, mimo, że ich ceny w styczniu rok do roku, a może właśnie dlatego, nie zmieniły się.

Należy się spodziewać, że ten rosnący, aczkolwiek niezbyt dynamiczny trend w sprzedaży detalicznej utrzyma się w pierwszej połowie roku, co będzie pozytywnie wpływać na spożycie indywidualne, ważny komponent wzrostu PKB. Druga połowa roku, wraz z prognozowaną poprawą na rynku pracy powinna zwiększyć skłonność Polaków do konsumpcji.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum